กลยุทธ์การสร้างโอกาสและช่องทางการจัดจำหน่ายธุรกิจประกันชีวิตใน สปป.ลาว (นครหลวงเวียงจันทน์)

Authors

  • รภัสศา สิทธิราช
  • สุชนนี เมธิโยธิน
  • สมโภชน์ วัลยะเสวี
  • นนท์ สหายา

Keywords:

ประกันชีวิต, ลาว, ช่องทางการตลาด, การตลาด

Abstract

            การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาช่องทางการจัดจำหน่ายและข้อกฎหมายเกี่ยวกับการทำธุรกิจประกันชีวิตใน สปป.ลาว เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ ผู้ให้ข้อมูลแบ่งออกเป็น 2 กลุ่มคือ ผู้ที่เคยทำธุรกิจประกันชีวิตใน สปป.ลาว และ ผู้มีส่วนเกี่ยวข้องในการทำธุรกิจประกันชีวิตใน สปป.ลาว เก็บข้อมูลด้วยวิธีการสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธี Content analysis ผลการวิจัยพบว่า 1) ในการติดต่อบุคลากรหรือหน่วยงานเมื่อต้องการขายประกันชีวิตใน สปป.ลาว พบว่า สมัครเป็นตัวแทนติดต่อบริษัทประกันภัยใน สปป.ลาว ถ้าขายประกันให้บุคคลทั่วไป ติดต่อผู้ซื้อโดยตรง ขายประกันกลุ่ม ติดต่อเจ้าของบริษัทหรือผู้ที่ดูแลสวัสดิการ 2) วิธีการขายประกันชีวิตให้คน สปป.ลาว เริ่มจากการขายให้คนรู้จักในจังหวัดหนองคาย หรืออุดรธานี เพื่อบุคคลดังกล่าวแนะนำและบอกต่อ 3) ช่องทางจำหน่ายประกันชีวิตที่ผู้บริโภคให้การยอมรับ คือ ตัวแทน ด้วยอุปนิสัยของคน สปป.ลาว ชอบการช่วยเหลือซึ่งกันและกัน ให้ความเชื่อใจ ให้ความเป็นกันเองช่องทางตัวแทนจึงตอบสนองความต้องการได้มากกว่าช่องทางอื่น 4) อุปสรรคและโอกาสการทำธุรกิจประกันชีวิตใน สปป.ลาว อุปสรรค : ความเข้าใจ การรับรู้ การประกันชีวิตของประชาชน รายได้ของประชากร การสนับสนุนจากภาครัฐ โอกาส : ประชาสัมพันธ์เกี่ยวกับประกันชีวิตให้ประชาชนรับรู้การสนับสนุนจากภาครัฐ การเปิดการค้าเสรี 5) ข้อกฎหมายที่นักลงทุนต่างประเทศควรศึกษา เมื่อทำธุรกิจประกันชีวิตใน สปป.ลาว คือ ข้อกฎหมายประกันชีวิตอยู่ในบทกฎหมายว่าด้วยการประกันภัยฉบับปรับปรุงปี พ.ศ.2554 และบทกฎหมายว่าด้วยการลงทุน 6) การดำเนินการลงทุนธุรกิจประกันชีวิตใน สปป.ลาว ให้ติดต่อกระทรวงแผนการลงทุน กระทรวงการเงิน และกระทรวงการค้า 7) อัตราส่วนการร่วมทุนธุรกิจประกันชีวิตของ สปป.ลาว ไม่มีผลต่อการตัดสินใจของนักลงทุนต่างประเทศเพราะจะขึ้นอยู่กับข้อตกลงของผู้ร่วมทุนทั้ง 2 ฝ่าย            The present study was a qualitative study which aims to examine matters of law for life insurance business and distribution channels of life Insurance business in Laos people’s Democratic Republic. The data was from two groups of participants, i.e. participants who had done life Insurance business and those who took parts in the life Insurance business in Laos People’s Democratic Republic. Data was collected to interview. Then content analysis was utilized to analyze the data. The findings revealed that: 1) in order to be an Insurance agent in Laos People’s Democratic Republic, one must apply with insurance company in Laos PDR. To affect the insurance to people, an insurance agent could content with buyer directly; meanwhile, he had to contact with company’s owners of officers who were in change of welfare. 2) Before selling the life insurance to Loatians, it should be sold to Thai people in Nong Khai Province or Udonthani Province. These Thai people will introduce the product by word of mouth. 3) The appropriate and most accepted distribution channel of life insurance business was the agent. Since Laotians were generous, sincere, friendly, agent channel matched with this need. 4) Opportunities and obstacles is doing life insurance business in Laos people’s Democratic Republic were found. Finding on opportunities were building perception on life insurance through propaganda, support from government, and the ASEAN Economic Community (AEC). Furthermore, the obstacles were perception and value of life insurance, people’ income, lack of advertising and lack of support from government. 5) Limitations that foreign investors of life insurance business should consider was matters of law life insurance included in the insurance law (revised edition 2011) and the investment law. 6) Process of running life insurance business in Laos People’s Democratic Republic included (1) ask for permission on investment from Ministry of Planing and Investment (2) request license of insurance business investment at Ministry of Finance (3) request the business registration at Ministry of commerce, and (4) register to pay revenue at Ministry of Finance (5) the matters of law on proportion of co-investment in life insurance business of Laos PDR had no effect on decision of foreign investor since the proportion depended on agreement between joint investors.

Downloads