รูปแบบการพัฒนาสมรรถนะผู้บริหารระดับกลางธุรกิจโรงแรม เพื่อเข้าสู่ประชาคมอาเซียน.

Authors

  • สิริภร สุวรรณโชติ
  • ศรัณยา เลิศพุทธรักษ์

Keywords:

สมรรถนะ, ธุรกิจโรงแรมระดับห้าดาว, ผู้บริหารระดับกลาง

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความสำคัญและระดับสมรรถนะที่มีในปัจจุบันของผู้บริหารระดับกลางธุรกิจโรงแรมในปัจจุบันของกลุ่มโรงแรม 5 ดาวที่เป็นสมาชิกของสมาคมโรงแรมไทยในภาคตะวันออกของประเทศไทยโดยจำแนกตามปัจจัยส่วนบุคคลของผู้บริหารและหัวหน้างานแผนกส่วนหน้าแผนกแม่บ้านแผนกผลิตอาหาร และแผนกอาหารเครื่องดื่ม และเพื่อนำเสนอแนวทางพัฒนาสมรรถนะผู้บริหารระดับกลางของธุรกิจโรงแรมระดับ 5 ดาวที่เป็นสมาชิกสมาคมโรงแรมไทย ในภาคตะวันออกของประเทศไทย ให้ได้สมรรถนะขั้นพื้นฐานตามเกณฑ์ที่กำหนดของข้อตกลงร่วมผู้ประกอบวิชาชีพโรงแรมและท่องเที่ยว ประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน (AEC) โดยใช้การวิจัยเชิงปริมาณ(Quantitative research)เก็บแบบสอบถามประชากรทั้งหมดจากผู้บริหารระดับกลางของโรงแรมระดับ 5 ดาว ที่เป็นสมาชิกสมาคมโรงแรมแห่งประเทศไทยในจังหวัดชลบุรี จำนวน 15โรงแรมในเขตภาคตะวันออก มีจำนวนประชากรรวมทั้งสิ้น600 คน โดยแบบสอบถามที่ได้รับกลับมาสามารถใช้ในการประมวลผลทั้งหมด 392 ชุด ผลการทดสอบสมมติฐานที่ 1 พบว่า การให้ความสำคัญต่อสมรรถนะหลัก สมรรถนะทั่วไป สมรรถนะตามหน้าที่มีในปัจจุบันของผู้บริหารระดับกลางและหัวหน้างานแผนกส่วนหน้าแผนกแม่บ้านแผนกผลิตอาหาร และแผนกอาหารเครื่องดื่ม มีความแตกต่างกัน แต่ผลการทดสอบสมมติฐาน ที่ 2 ผู้บริหารระดับกลางและหัวหน้างานแผนกส่วนหน้าแผนกแม่บ้านแผนกผลิตอาหารและแผนกอาหารเครื่องดื่มที่มีระดับการศึกษาและประสบการณ์ทำงานแตกต่างกันมีสมรรถนะหลัก สมรรถนะทั่วไปสมรรถนะตามหน้าที่ไม่แตกต่างกัน ดังนั้นรูปแบบพัฒนาสมรรถนะผู้บริหารระดับกลางของธุรกิจโรงแรม คือ การพัฒนาบุคลากรในแผนกต่าง ๆ นั้นไม่ขึ้นอยู่กับระดับการศึกษาและประสบการณ์ทำงาน ผู้บริหารโรงแรมสามารถจัดการพัฒนาบุคลากรตามระดับสมรรถนะที่บุคคลากรโดยการฝึกอบรม การดูงาน การให้คำแนะนำตามสมรรถนะในแต่ละตำแหน่งงานThe research was to study to what extent are the importance and competencies of today’s middle managersof five-star hotel business group whose hotels are members of the Hotel Association of Thailand in Eastern Regionof Thailand. The middle managers were divided into their personal positions, namely administrators, front officesupervisors, food production supervisors, housekeeping supervisors, food and beverage supervisors. The research wasalso to propose the guidelines to improve the competencies of middle managers of five-star hotel business group whosehotels are members of the Hotel Association of Thailand in Eastern Region of Thailand as these competencies wererequired according to the basic competency criteria of the agreement of hotel and tourism professionals of ASEANEconomic Community (AEC). The study was a quantitative research and the data were collected from the whole populationof 15 five-star hotels of hotel business group whose hotels are members of the Hotel Association of Thailand in EasternRegion of Thailand. Questionnaires were distributed to 600 middle managers who were the whole population; however,only 392 returned questionnaires could be used for data analysis. From the test of hypothesis 1, it was found that therewere differences in to what extent middle managers, front office supervisors, food production supervisors, housekeepingsupervisors, and food and beverage supervisors put an emphasis on core competencies, general competencies and jobcompetencies. From the test of hypothesis 2, middle managers, front office supervisors, food production supervisors,housekeeping supervisors, and food and beverage supervisors who had different education and experience had nodifference in core competencies, general competencies and functional competencies. In conclusion, the developmentof the competencies of middle managers in various departments did not depend on both education and experience. Thehotels executives could improve the staff according to their job competencies by providing them with training courses,giving them the chance for study tour, or giving advice on competency for each position.

Downloads