รูปแบบการเรียนรู้ระบบการตลาดและการขายแบบง่ายเพื่อประชาชนท้องถิ่นไทย

Authors

  • กชพร นรมาตย์

Keywords:

การตลาดและการขายแบบง่าย, รูปแบบการเรียนรู้

Abstract

          การวิจัยครั้งนี้เป็นการศึกษาแบบประสานวิธีมีวัตถุประสงค์ คือ เพื่อศึกษารูปแบบการเรียนรู้ระบบการตลาดและการขายแบบง่าย เพื่อประชาชนท้องถิ่นไทยผ่านกระบวนการดำเนินการวิจัย 3 ขั้นตอนคือ ขั้นที่ 1 การวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative research) โดยการสังเคราะห์วรรณกรรมและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง และด้วยกระบวนการสนทนากลุ่ม (Focus group) กับกลุ่มตัวอย่างผู้ทรงคุณวุฒิที่เกี่ยวข้องกับการตลาด นักการขาย และผู้อานวยการพื้นที่มูลนิธิชัยพัฒนา จำนวน 9 คน ขั้นที่ 2 วิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action research) โดยการขายลำใยปลอดสารพิษ จำนวน 2 ปี ด้วยวรรณกรรมการขายแบบง่ายที่ค้นพบ ขั้นที่ 3 การวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action research) โดยกระบวนการวัดระดับความเข้าใจด้านการตลาดและการขายกับกลุ่มตัวอย่าง ด้วยการพูดอธิบายและให้กลุ่มตัวอย่างตอบคำถาม จำนวน 6 กลุ่ม แบ่งเป็น 5 ภาค 1) กลุ่มเกษตรกรภาคเหนือ 2) กลุ่มเกษตรกรภาคกลาง 3) กลุ่มเกษตรกรภาคตะวันออก 4) กลุ่มเกษตรกรภาคใต้ 5) กลุ่มเกษตรกรภาคตะวันออกเฉียงเหนือ จำนวน 120 คนเครื่องมือเป็นรูปแบบข้อคำถามที่ได้จากวิเคราะห์เนื้อหา (Content analysis) จากกระบวนการสนทนากลุ่ม (Focus group) จากการวรรณกรรมและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง และการสรุปทดลองขายลำใยปลอดสารพิษ จำนวน 2 ปี          ผลการศึกษาทั้ง 3 ขั้นตอนพบว่า รูปแบบคู่มือการเรียนรู้ระบบการตลาดและการขายแบบง่าย เพื่อประชาชนท้องถิ่นไทย ควรมีเนื้อหาประกอบไปด้วยแนวคิดทฤษฎีที่เกี่ยวกับการตลาดและการขายแบบง่ายสำหรับประชาชนท้องถิ่นไทย จำนวน 2 ชุด รวมทั้งหมด 11 เรื่อง ได้แก่ ข้อมูลชุดที่ 1) ด้านสินค้า 2) ด้านราคา 3) ด้านสถานที่จำหน่ายสินค้า 4) ด้านวิธีการกระตุ้นให้เกิดการสนใจและการตัดสินใจซื้อสินค้าและกลับมาซื้อซ้ำ ข้อมูลชุดที่ 2 ได้แก่ 1) ต้องกำหนดว่าควรขายสินค้าให้ใคร 2) การสร้างความแตกต่าง 3) วิธีการให้คนจดจำสินค้า 4) การเปิดใจผู้ซื้อ 5) การปิดการขาย 6) การให้ความสนใจทุกคนที่อยู่รอบสินค้าหรือผลผลิต เช่น สมาชิกครอบครัว เพื่อนบ้าน คนที่มารับสินค้าไปขาย ร้านค้า ผู้นำชุมชน และหน่วยงานที่เกี่ยวข้อง จะต้องพูดเป็นเสียงเดียวกันในด้านที่ดี และ 7) การคำนึงถึงที่มาของวัตถุดิบที่มีคุณภาพ คือ “ต้นน้ำ” การคำนึงถึงกระบวนการผลิตที่มีคุณภาพ คือ “กลางน้ำ” และการตลาด การขาย คือ ”ปลายน้ำ” สำหรับแนวทางการนำแนวคิดทฤษฎีที่เกี่ยวกับการตลาดและการขายแบบง่าย ไปใช้กับประชาชนท้องถิ่นไทย สามารถแบ่งระดับในการนำไปใช้กับประชาชนท้องถิ่นไทยเป็น 2 กลุ่ม ดังนี้ กลุ่มที่ 1 ใช้ข้อมูลชุดที่ 1 สำหรับประชาชนที่ไม่เคยขายสินค้า จะทำให้สามารถขายสินค้าเป็น และกลุ่มที่ 2 ใช้ข้อมูลชุดที่ 2 สำหรับประชาชนที่ขายสินค้าเป็นประจำ จะทำให้มียอดขายเพิ่มขึ้น            This research was a cross-sectional study whose objective was to study the learning styles of simple marketing and sales system for Thai people. The research process was divided into 3 stages. Stage 1:in qualitative research, literature and related research were synthesized and there was the focus group discussion conducted by a panel of experts who were involved in marketing and sales, and 9 directors of Chai Pattana Foundation. Stage 2: in action research, non-toxic longans were sold with the simple sales method discovered by the researcher for 2 years. Step 3: in action research, there was a process of measuring marketing and sales understanding with sample groups and the researcher explained and asked them to answer the questions. There were 6 sample groups which were divided into 5 regions: 1) Northern farmers’ group, 2) Central Region Farmers’ group, 3) Eastern Farmers’ group, 4) Southern Farmers’ Group, and 5) Northeastern farmers’ group. The instrument was a questionnaire based on content analysis from the focus group discussion and relevant literature and researches, and a summary of 2 years of the trial of non-toxic longan sales.           The results of the 3-stage study revealed that there should be 2 sets of learning guide of simple marketing and sales system for Thai people and the contents should include theories about simple marketing and sales. In fact, there should be 11 issues in these two sets of the manual guide. The issues in the first set of the manual guide should include 1) the product, 2) the price, 3) the place of sales, and 4) the method of stimulating customers’ interest, decision to purchase and repurchase. The second set of the learning guide should include: 1) To whom should the products be sold?, 2) How should the sellers make the products different?, 3) How should the sellers make people remember the products?, 4) How should the sellers open the buyer's mind?, 5) How should the sellers close the sales?, and 6) How should the sellers be interested in every people around the products, such as family members, neighbors, people who come to collect the goods, stores, community leaders and related organizations and how should the buyers make everybody to say the same good thing for the products?, 7) How should the sellers consider these things: 1) the upstream (the origin of quality raw materials should be taken into account), 2) middle stream (production processes should be taken into account), and 3) downstream (sales and marketing). To adopt the theory of marketing, local Thai people can use the learning guides in two levels. The first set of the learning guide would be used by people who have never sold longans. This guide line enables them to sell the products. The second set of the learning guide would be used by people who regularly sell products and the guide should help them increase their sales.

Downloads