ผลกระทบของความยืดหยุ่นและนวัตกรรมบริการใน 5 แบรนด์ชั้นนำบริษัทผู้ผลิตรถยนต์ที่นั่งส่วนบุคคลในประเทศไทย ที่มีต่อผลการดำเนินงานในศูนย์บริการหลังการขายรถยนต์ที่ได้มาตรฐานของตัวแทนจำหน่าย

THE EFFECT OF FLEXIBILITY AND SERVICE INNOVATION IN 5 TRADITIONAL PASSENGER CAR MANUFACTURES IN THAILAND ON PERFORMANCE OF DEALERS’ STANDARDIZED AUTOMOTIVE AFTERSALES SERVICE CENTERS

Authors

  • อมร ชมอลลิ่ง
  • สมบูรณ์ สารพัด

Keywords:

ความยืดหยุ่นขององค์กร, ความยืดหยุ่น, แรงงาน, นวัตกรรมบริการ, ผลการดำเนินงาน

Abstract

การศึกษาค้นคว้าครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลกระทบของความยืดหยุ่น ผลกระทบของนวัตกรรมบริการของบริษัทผู้ผลิตรถยนต์ที่นั่งส่วนบุคคลในประเทศไทยทั้ง 5 แบรนด์ ที่มีต่อผลการดำเนินงานในศูนย์ บริการหลังการขายรถยนต์ที่ได้มาตรฐานของตัวแทนจำหน่าย โดยศึกษาผลกระทบของความยืดหยุ่นต่อนวัตกรรมบริการด้วยเช่นกันจากกลุ่มตัวอย่างผู้จัดการในศูนย์บริการ 360 คนทั่วประเทศ พบว่าจากการวิเคราะห์ความถดถอยแบบพหุคูณ ความยืดหยุ่นและนวัตกรรมบริการของบริษัทผู้ผลิตรถยนต์ที่นั่งส่วนบุคคลในประเทศไทยทั้ง 5 แบรนด์ ต่างก็มีผลกระทบต่อผลการดำเนินงานในศูนย์บริการหลังการขายรถยนต์ที่ได้มาตรฐานของตัวแทนจำหน่ายในเชิงบวก และ ความยืดหยุ่นก็มีผลกระทบต่อนวัตกรรมบริการเช่นกันในเชิงบวก โดยทั้งหมดมีนัยสำคัญที่ 0.01  The objective of this study is to understand the effect of flexibility, effect of service innovation in 5 traditional passenger car manufacturers in Thailand on performance of dealers’ standardized automotive aftersales service centers and also include the effect of the flexibility on service innovation from 360 mangers in aftersales around the country as sample. This study found out that the flexibility and also service innovation from the 5 traditional passenger car manufacturers in Thailand positively affected on performance of dealers’ standardized automotive aftersales service centers as significant level 0.01. As same as flexibility which had a positive effect on service innovation in the same significant level 0.01.

References

Accenture. (2018). Why automotive needs to re-haul aftersales. Now.

Alexander, W. L., Dayal, S., Dempsey, J. J., & Vander Ark, J. D. J. T. M. Q. (2002). The secret life of factory service centers. 3, 106-115.

Ansoff, H. I., & Brandenburg, R. G. J. M. s. (1971). A language for organization design: Part I. 17(12), B-705-B-716.

Arias Aranda, D. (2003). Service operations strategy, flexibility and performance in engineering consulting firms. International Journal of Operations & Production Management, 23(11), 1401-1421. doi:10.1108/01443570310501907

Atkinson, J. J. P. m. (1984). Manpower strategies for flexible organisations. 16(8), 28-31.

Avlonitis, G. J., Papastathopoulou, P. G., Gounaris, S. P. J. J. o. P. I. M. A. I. P. O. T. P. D., & ASSOCIATION, M. (2001). An empirically‐based typology of product innovativeness for new financial services: Success and failure scenarios. 18(5), 324-342.

Broekaert, W., Andries, P., & Debackere, K. (2016). Innovation processes in family firms: the relevance of organizational flexibility. Small Business Economics, 47(3), 771-785. doi:10.1007/s11187-016-9760-7

Bundschuh, R. G., & Dezvane, T. M. J. M. Q. (2003). How to make after-sales services pay off. (4), 116-127.

Celuch, K., Murphy, G. B., & Callaway, S. K. (2007). More bang for your buck: Small firms and the importance of aligned information technology capabilities and strategic flexibility. The Journal of High Technology Management Research, 17(2), 187-197. doi:10.1016/j.hitech.2006.11.006

Chapman, R. L., Soosay, C., Kandampully, J. J. I. j. o. p. d., & management, l. (2003). Innovation in logistic services and the new business model.

Chemers, M. M., Ayman, R. J. P., & bulletin, s. p. (1985). Leadership orientation as a moderator of the relationship between job performance and job satisfaction of Mexican managers. 11(4), 359-367.

Cronbach, L. J. (1970). Essentials of psychological test. In: New York: Harper Collins.

Cross, K. F., & Lynch, R. L. J. N. P. R. (1988). The “SMART” way to define and sustain success. 8(1), 23-33.

Den Hertog, P. (2010). Managing service innovation: firm-level dynamic capabilities and policy options: Dialogic Innovatie & Interactie Utrecht.

Durbin, J., & Watson, G. S. (1971). Testing for serial correlation in least squares regression. III. Biometrika, 58(1), 1-19.

ESCP, E. (2017). Automotive Distribution Switch to Digital Services.

Fernández-Pérez, V., García-Morales, V. J., & Pullés, D. C. J. E. M. J. (2016). Entrepreneurial decision-making, external social networks and strategic flexibility: The role of CEOs' cognition. 34(3), 296-309.

Gadrey, J., Gallouj, F., & Weinstein, O. J. I. j. o. s. i. m. (1995). New modes of innovation.

Goldstein, S. M., Johnston, R., Duffy, J., & Rao, J. J. J. o. O. m. (2002). The service concept: the missing link in service design research? , 20(2), 121-134.

Granholm, E., Butters, N. J. B., & Cognition. (1988). Associative encoding and retrieval in Alzheimer's and Huntington's disease. 7(3), 335-347.

Gronroos, C. (2007). Service management and marketing: Customer management in service competition (Vol. 3): Wiley Chichester.

Hair Jr, J. F., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2010). A GLOBAL P-ERSPECT-IVIE.

Han, J. H., Wang, Y., & Naim, M. (2017). Reconceptualization of information technology flexibility for supply chain management: An empirical study. International Journal of Production Economics, 187, 196-215. doi:10.1016/j.ijpe.2017.02.018

Hempell, T., & Zwick, T. (2005). Technology use, organisational flexibility and innovation: Evidence for Germany.

Hertog, P. d. J. I. j. o. i. m. (2000). Knowledge-intensive business services as co-producers of innovation. 4(04), 491-528.

Hootsuite. (2019). DIGITAL 2019: THAILAND. Retrieved from https://datareportal.com/reports/digital-2019-thailand

Isidor, R., Schwens, C., Kabst, R. J. I. J. o. H. R. D., & Management. (2014). Interim management utilization, firm flexibility and its impact on firm performance. 14(4), 171-186.

Jover, A. J. V., Montes, J. F. L., & Morales, V. J. G. (2005). Flexibility, fit and innovative capacity: an empirical examination. International Journal of Technology Management, 30(1/2). doi:10.1504/ijtm.2005.006348

Martínez‐Sánchez, A., Vela‐Jiménez, M. J., Pérez‐Pérez, M., & de Luis‐Carnicer, P. J. I. J. o. M. (2009). Innovation and labour flexibility.

McKinsey&Company. (2018). READY FOR INSPECTION – THE AUTOMOTIVE AFTERMARKET IN 2030.

Peterson, E., & Plowman, E. G. J. I. R. D. I. (1953). Business organization and management–home wood.

Pine, B. J., Pine, J., & Gilmore, J. H. (1999). The experience economy: Work is theatre & every business a stage: Harvard Business Press.

Ryu, H.-S., & Lee, J.-N. (2018). Understanding the role of technology in service innovation: Comparison of three theoretical perspectives. Information & Management, 55(3), 294-307. doi:10.1016/j.im.2017.08.003

SChILLING, A., & Werr, A. J. V. R. V. (2009). Managing and organizing for innovation in service firms. 6.

Thakur, R., & Hale, D. (2013). Service innovation: A comparative study of U.S. and Indian service firms. Journal of Business Research, 66(8), 1108-1123. doi:10.1016/j.jbusres.2012.03.007

TOYOTA. (2020). Sales Volume. Retrieved from https://www.toyota.co.th/sales_volume

Van der Aa, W., & Elfring, T. J. S. J. o. M. (2002). Realizing innovation in services. 18(2), 155-171.

Verdú, A. J., & Gómez‐Gras, J. M. (2009). Measuring the organizational responsiveness through managerial flexibility. Journal of Organizational Change Management, 22(6), 668-690. doi:10.1108/09534810910997069

Volberda, H. W. J. O. s. (1996). Toward the flexible form: How to remain vital in hypercompetitive environments. 7(4), 359-374.

Voudouris, I., Deligianni, I., & Lioukas, S. (2017). Labor flexibility and innovation in new ventures. Industrial and Corporate Change, 26(5), 931-951. doi:10.1093/icc/dtv019

Wise, R., & Baumgartner, P. J. H. b. r. (1999). Go downstream. 77(5), 133-141.

Yamane, T. (1967). Elementary sampling theory.

กลุ่มสถิติการขนส่ง. (2019). จำนวนรถจดทะเบียนสะสม ณ วันที่ 30 พฤศจิกายน 2562. Retrieved from https://web.dlt.go.th/statistics/

Downloads

Published

2022-11-25