การเคลื่อนไหวทางการแข่งขันของธุรกิจนำเที่ยวแบบ OUTBOUND

Competitive Dynamics Tourism (Outbound)

Authors

  • สุชนนี เมธิโยธิน

Keywords:

บริษัทนำเที่ยว, การท่องเที่ยว, การแข่งขันทางการค้า, ธุรกิจนำเที่ยว

Abstract

กลยุทธ์เพื่อการแข่งขันสำหรับธุรกิจนำเที่ยวแบบ (Outbound) โดยใช้แนวคิดแรงกดดันทางการแข่งขัน Competitive force ของ Micheal E. Porter ได้เสนอการประเมินสถานการณ์ความรุนแรงการแข่งขันทางธุรกิจไว้ 5 ด้าน เรียกว่า แรงกดดัน 5 ประการ (Five Force) เป็นวิธีการประเมินโอกาสในการทำกำไร ประเมินความเข้มแข็งและโอกาสทางธุรกิจ ประกอบด้วย 1) แรงกดดันที่เข้ามายังอุตสาหกรรมท่องเที่ยวของคู่แข่งขันรายใหม่ (New entrants) 2) แรงกดดันจากคู่แข่งรายเดิมในอุตสาหกรรมท่องเที่ยว (Segment rivalry) 3) แรงกดดันของสินค้าทดแทน (substitutes) 4) แรงกดดันจากอำนาจการต่อรองของผู้ซื้อ (Buyer) 5) แรงกดดันจากอำนาจการต่อรองของการจ้างงานภายนอก (Outsource) เป็นกลยุทธ์วิเคราะห์สถานการณ์ความรุนแรงทางการแข่งขันในตลาด รวมถึงการประเมินสภาพการแข่งขันของธุรกิจตนเองว่าอยู่ในสถานะ ผู้นำ ผู้ท้าชิง ผู้ตาม หรือผู้เจาะตลาดส่วนเล็ก สำหรับกลยุทธ์ทางการแข่งขันนั้นมีหลากหลายวิธีในการเอาชนะคู่แข่งขัน Micheal E. Porter ได้นำเสนอไว้นั้นมี 3 วิธีคือ 1) การเป็นผู้นำทางด้านต้นทุนรวม overall cost leadership 2) การสร้างความแตกต่าง differentiation 3) การมุ่งเจาะตลาดเฉพาะส่วน focus ไม่ว่าผู้บริหารจะใช้วิธีแบบใด ในการชนะการแข่งขันทางธุรกิจ สำคัญที่ความสามารถของผู้บริหาร ในการรับสถานการณ์การเปลี่ยนแปลงทันตามภาวะปัจจุบันและแก้ไขปัญหาของการถูกคุมคามจากคู่แข่งให้รวดเร็วที่สุด อีกทั้งยังต้องหาแนวทางป้องกัน สร้างความแข็งแรงให้บริษัทสามารถสามารถครองใจนักท่องเที่ยวได้อย่างยั่งยืน  The concept of Competitive force for tourism (Outbound) by Micheal E. Porter identifies the situation assessment of the intensity of business competition into 5 aspects called Porter’s Five Force Model. It is a strategy used for the assessment of profitability, strengths and business opportunity. The model comprises 5 forces namely 1) threat of new entrants; 2) threat of segment rivalry; 3) threat of substitutes; 4) threat of buyer power; and 5) threat of outsource power. It is also a strategy to analyze the intensity of competitive in the market including the assessment of one’s own business competition to be aware of their own status, to better understand whether they are the leader, the challenger, the follower, or the niche. There are various competitive strategies to develop an edge over rivals. However, Micheal E. Porter presents 3 approaches to create a competitive advantage as the following: 1) overall cost leadership; 2) differentiation; and 3) focus. No matter whatever approaches are implemented at the business unit level to create a competitive advantage; the executives must change to be able to keep up with the existing situation and to solve the problem arising from the threat of rivals as soon as possible. Furthermore, they have to seek preventing guidelines to build the strength of brand identity in order to have a sustainable effect on consumers.

Downloads

Published

2024-02-07