ปัจจัยความสำเร็จที่ส่งผลต่อดัชนีชี้วัดความสำเร็จของธุรกิจออกแบบระบบเทคโนโลยีสารสนเทศประเภทซอฟต์แวร์เซอร์วิส ในเขตกรุงเทพฯ และ ปริมณฑล

KEY SUCCESS FACTOR INFLUENCING TO KEY PERFORMANCE INDICATOR OF SYSTEM INTEGRATOR SOFTWARE SERVICES IN BANGKOK AND VICINITY

Authors

  • บัณฑิต หมั้นทรัพย์
  • ชูวิทย์ มิตรชอบ
  • วิภาวี พิจิตบันดาล
  • ไพศาล จันทรังษี

Keywords:

ปัจจัยความสําเร็จ, ความชํานาญในธุรกิจ, ความเป็นผู้นําทางเทคโนโลยี, การบริหารทรัพยากร บุคคล, ดัชนีชี้วัดความสําเร็จ

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาองค์ประกอบของปัจจัยและดัชนีชี้วัดความสำเร็จของการประกอบธุรกิจ ซอฟต์แวร์ประเภทธุรกิจซอฟต์แวร์เซอร์วิส รวมทั้งศึกษาความสัมพันธ์ของปัจจัยความสําเร็จที่มีต่อดัชนีชี้วัดความสําเร็จของธุรกิจซอฟต์แวร์ประเภทธุรกิจซอฟต์แวร์เซอร์วิส เครื่องมือในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม ซึ่งพัฒนามาจากแนวคิด ทฤษฎี งานวิจัย และการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิในสาขาที่เกี่ยวข้อง โดยกลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหารระดับสูงของบริษัทที่ประกอบธุรกิจประเภทซอฟต์แวร์เซอร์วิสในเขตกรุงเทพและปริมณฑลจํานวน 286 บริษัท แบบสอบถามได้รับคืน 271 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 95 แบบสอบถามได้รับการตรวจสอบความตรงตามเนื้อหาโดยผู้เชี่ยวชาญและนําไปทดลองใช้พบว่า ค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถามเท่ากับ 0.816 วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสําเร็จรูป  ผลการศึกษา พบว่าปัจจัยความสําเร็จประกอบด้วย 3 องค์ประกอบ ได้แก่ ความชํานาญในธุรกิจ ความเป็นผู้นําทางเทคโนโลยีและการบริหารทรัพยากรบุคคลและดัชนีชี้วัดความสําเร็จประกอบด้วย 2 องค์ประกอบ ได้แก่ด้านลูกค้าโดยการสร้างสัมพันธภาพที่ดีกับลูกค้าและการบริหารความสัมพันธ์ระหว่างองค์กรกับลูกค้าและด้านการเรียนรู้และการพัฒนาโดยประเมินผลการปฏิบัติงานของพนักงานโดยการกําหนดการผ่านระดับมาตรฐานระดับซีเอ็มเอ็มไอ ซึ่งผลของการวิจัยพบว่า ปัจจัยความสําเร็จดังกล่าวส่งผลโดยตรงทางบวกต่อดัชนีชี้วัดความสําเร็จของการประกอบธุรกิจออกแบบระบบเทคโนโลยี สารสนเทศประเภทซอฟต์แวร์เซอร์วิส (B- 74, p- 000) ผลการศึกษายืนยันว่าปัจจัยความสําเร็จมีอิทธิพลต่อดัชนีชี้วัดความสําเร็จ ดังนั้นองค์กรที่ประกอบธุรกิจประกอบธุรกิจออกแบบระบบเทคโนโลยีสารสนเทศประเภทซอฟต์แวร์เซอร์วิส ควรมีการบริหารจัดการที่พัฒนาความชํานาญในธุรกิจ ความเป็นผู้นําทางเทคโนโลยี และการบริหารทรัพยากรบุคคล อันจะนําไปสู่ความสําเร็จของธุรกิจโดยวัดได้จากด้านลูกค้า และด้านการเรียนรู้และการพัฒนา  This research aims to 1) identify key success factors and key performance indicators in system integrator business-software service, 2) investigate the relationship between key success factors and key performance indicators in system integrator business-software service. With regard to research tools, a questionnaire method was employed. The questionnaire was created and developed based on the concepts, theories, researches of and interview with experts and experienced professionals in the field. The research samples are senior executives of software service companies in Bangkok and vicinity. The total number of samples is 286 companies, of which 271 companies have returned the researcher the dispatched questionnaires, accounting for 95 per cent of the total research sample size. The questionnaire was verified its content validity by experts and was tested its reliability with the 0.816 reliability test score by using statistic software SPSS version 16 packages The results of this research show that there are three key success factors: business expertise, technological leadership and human resources management. In regard to key performance indicators, the business success can be measured via two indicators: customer and learning and development. As for customer, it refers to the constructive customer relationship management; for learning and development, it refers to the staff performance evaluation by applying CMMI standard as an appraisal tool. This research also discovers that key success factor and key performance indicator are positively interrelated in contributing the success of information system design, software service business (B=.74, p<.000). This research has, therefore, proven the influence of key success factors on key performance indicators. It is consequently significant for a company providing information system design service, software service, to effectively manage its business with an emphasis on the development of business expertise, technological leadership and human resources development which help ensure the company's success reflected through the customer and learning and development. 

Downloads

Published

2024-02-08