ยุทธศาสตร์การบูรณาการท่องเที่ยวชุมชนเพื่อสร้างความเป็นธรรมในการกระจายรายได้ของจังหวัดตราด

Authors

  • จำลอง แสนเสนาะ
  • ขวัญศิริ เจริญทรัพย์

Keywords:

ยุทธศาสตร์การบูรณาการ, การท่องเที่ยวโดยชุมชน, การสร้างความเป็นธรรม, การกระจายรายได้

Abstract

          โครงการวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสารวจทรัพยากรการท่องเที่ยว สินค้าท่องเที่ยว และสิ่งอำนวยความสะดวกในการจัดการท่องเที่ยวโดยชุมชนระดับตำบลของจังหวัดตราด อันเป็นฐานข้อมูลไปสู่การพัฒนายุทธศาสตร์การบูรณาการและจัดทำฐานข้อมูลการท่องเที่ยวโดยชุมชนของจังหวัดตราด เพื่อสร้างความเป็นธรรมในการกระจายรายได้ของจังหวัดตราด วิธีการศึกษาในงานวิจัยนี้ผู้วิจัยใช้วิธีการวิจัยแบบผสมผสาน (mixed method) ระหว่างการวิจัยเอกสาร (documentary research) การวิจัยประวัติศาสตร์จากการบอกเล่า (oral history) การสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง (structured interview) และการสัมภาษณ์เจาะลึก (In-depth interview) ผลการศึกษาพบว่า การขับเคลื่อนเพื่อสร้างความเป็นธรรมในการกระจายรายได้ของจังหวัดตราด โดยอาศัยการจัดการการท่องเที่ยวโดยชุมชนนั้นควรต้องมีการบูรณาการระหว่างการท่องเที่ยวเชิงนิเวศ วัฒนธรรม ชายทะเล ประวัติศาสตร์ และการท่องเที่ยวเชิงอาหารเข้าด้วยกัน ในการพัฒนายุทธศาสตร์การบูรณาการโดยการวิเคราะห์จุดแข็ง จุดอ่อน โอกาสและอุปสรรค พบว่ายุทธศาสตร์ในการท่องเที่ยวชุมชนของจังหวัดตราดที่มีลักษณะยุทธศาสตร์เชิงรุก โดยมีความจำเป็นต้องขับเคลื่อนการท่องเที่ยวชุมชนในจังหวัดตราด โดยมุ่งใช้จุดแข็งของจังหวัดตราด เพื่อมาพัฒนาให้เป็นประโยชน์ต่อโอกาสที่เอื้ออำนวย ส่วนเนื้อหาเชิงยุทธศาสตร์ดังกล่าวควรให้ความสำคัญกับการพัฒนาแหล่งท่องเที่ยวโดยชุมชนในพื้นที่จังหวัดตราด การเชื่อมโยงการท่องเที่ยวระหว่างจังหวัดตราดกับประเทศกัมพูชาและยุทธศาสตร์การสร้างความเข้มแข็งให้ SMEs เพื่อพัฒนาศักยภาพการท่องเที่ยวโดยชุมชน           The objective of this research was to investigate tourism resources, tourism products, and tourism facilities operated by the sub-district communities in Trat province which brought about to the integrated strategy development and tourism database operation made by the community in Trat province for income equity building in Trat province. The mixed method research methodology consisting of documentary research, oral history, structured interview, and in-depth interview were applied to this study. The findings showed that the income equity building in Trat province driven by the community tourism management should be integrated with ecotourism, culture, beaches, history, and culinary tourism. The study of strengths, weaknesses, opportunities, and threats revealed that the strategic status of community tourism in Trat province was the approach strategies, showing the community tourism in Trat province had to necessarily be driven and developed by emphasizing on the strengths of Trat province in order to establish more propitious chances. Therefore, the content of strategies for driving the community tourism in Trat province should be focused on the development of tourist attractions made by the community in Trat province with the connection of Trat province and Cambodia. The strategies to strengthen SMEs should be done in order to develop the potential of tourism conducted by the community.

Downloads