การปรับปรุงประสิทธิภาพกระบวนการการออกหนังสือรับรองถิ่นกำเนิดสินค้าของกระทรวงพาณิชย์ ด้วยแบบจำลองทางคอมพิวเตอร์

Process Improvement in Issuing Certificate of Origin by Ministry of Commerce with Simulation Model

Authors

  • ศิรินพ เอี่ยมศิริ
  • กมลชนก สุทธิวาทนฤพุฒิ

Keywords:

แบบจำลองสถานการณ์ , การปรับปรุงสิทธิภาพ , หนังสือรับรองถิ่นกำเนิดสินค้า , ช่องทางพิเศษ

Abstract

งานวิจัยนี้นำเสนอการปรับปรุงประสิทธิภาพกระบวนการออกหนังสือรับรองถิ่นกำเนิดสินค้าของสำนักบริการการค้าต่างประเทศ กระทรวงพาณิชย์ โดยการสร้างแบบจำลองสถานการณ์ด้วยโปรแกรม Arena เพื่อพิจารณาระยะเวลาในการให้บริการและระยะเวลารอคอยของผู้ใช้บริการ และใช้แบบจำลองที่ได้มาทดลองเพื่อปรับปรุงประสิทธิภาพการบริการโดยการเพิ่มช่องทางด่วน (Fast lane) ให้กับผู้ใช้บริการรายย่อย โดยจะพิจารณาจากขั้นตอนการออกหนังสือรับรองฯในปัจจุบันซึ่งขั้นตอนในปัจจุบันพบว่า ระยะเวลาในการให้บริการเฉลี่ยอยู่ที่ 117.60 นาที และระยะเวลารอคอยเฉลี่ยอยู่ที่ 47.10 นาที หลังจากดำเนินการวิจัยโดยการเพิ่มช่องทางด่วนพบว่าการเพิ่มช่องทางด่วนสามารถเพิ่มประสิทธิภาพได้จริงโดยจำนวนฉบับที่เหมาะสมสำหรับช่องทางด่วนและทำให้ช่องทางด่วนมีประสิทธิภาพมากที่สุดคือ 1-8 ฉบับ โดยระยะเวลาในการให้บริการเฉลี่ยอยู่ที่ 51.40 นาที ลดลงจากเดิม 56.29% และระยะเวลารอคอยเฉลี่ยอยู่ที่ 20.25 นาที ลดลงจากเดิม 57.01% โดยมีการใช้อรรถประโยชน์อยู่ที่ 65.02%  This research presents Certificates of Origin issuance process improvement by Bureau of Foreign Trade Service, Ministry of Commerce. Applying Arena program to create simulation models in identifying clients’ total time and waiting time results, this study aims to improve the service quality by adding fast lane counters for small clients together with comparing the simulation results of the pre and post models. In conclusion, the analysis shows that the average of the pre-model total time is 117.60 minutes while its average waiting time is 47.10 minutes. In addition, these model comparisons prove that 1 to 8 copies per client is the most suitable suggestion to increase the service efficiency and productivity by reducing the average total time to 51.40 minutes (56.29%), the average waiting time to 20.25 minutes (57.01%) and the average utilization to 65.02%

References

Department of Foreign Trade (2017) Intendancy of Bureau of Foreign Trade Services, Ministry of Commerce. Bangkok: Department of Foreign Trade.

Mendenhall, W and Beaver, R.J. Introduction to Probability and Statistics 12th Edition. USA: Duxbury, (2006)

Peter Raktum, and Ratdawan Keawkitipong. (2015). The factors and strategy to Persuade the use of NSW, Business Journal, Issue no. 16, page 32 (January-April)

Premchewin Traithip (2011). Study of Chaloem Ratchamongkhon Subway Line’s Operation Plan During Peak Period by Simulation Model. Master of Engineering in Industrial Development, Faculty of Engineering, Thammasat University.

Registration and Information Dept. Bureau of Foreign Trade Services (2018). Data of issued certificate of origin 2018-2019 Bangkok: Bureau of Foreign Trade Service.

Rungrut Pisunpen. Introduction to Arena Program. Bangkok: SE-EDUCATION (2010). Siree Siricupta (1982). Simulation of passenger waiting line of immigration and customs check point at Bangkok international airport. Master in Computer Engineering Department, Graduate school, Chulalongkorn University.

W. David Kelton, Randall P. Sadowski and David T. Sturrock. Simulation with Arena 4th Edition. USA: McGraw-Hill, (2007)

Downloads

Published

2022-11-30