สมรรถนะและการปล่อยสารมลพิษของเครื่องยนต์ดีเซลจากการใช้ดีเซลผสมกับปาล์มเอทิลเอสเตอร์ เอทิลอะซิเตท และเอทานอล

Diesel-Engine Performance and Emission Using Diesel Mixed with Palm Ethyl Ester, Ethyl Acetate and Ethanol

Authors

  • เอกชัย สุธีรศักดิ์
  • เจริญ ชินวานิชย์เจริญ
  • สถาพร เชื้อเพ็ง

Keywords:

ดีเซล, ดีเซลผสมกับปาล์มเอทิลเอสเตอร์ , เอทานอล, เอทิลอะซิเตท , สมรรถนะและสารพิษต่างๆของเครื่องยนต์, diesel, diesel blended to palm ethyl ester, ethanol, ethyl acetate, engine performance and emissions

Abstract

การปล่อยออกไซด์ของไนโตรเจนและฝุ่นละอองขนาดเล็กจากเครื่องยนต์ดีเซลส่งผลกระทบต่อสุขภาพของมนุษย์และสิ่งแวดล้อม เชื้อเพลิงดีเซลผสมกับสารที่มีออกซิเจนเป็นองค์ประกอบ เช่น แอลกอฮอล์และเอสเตอร์กำลังถูกพัฒนาอย่างต่อเนื่องเพื่อลดการปล่อยสารมลพิษทั้งสอง งานวิจัยนี้ เป็นการศึกษาสมรรถนะและการปล่อยสารมลพิษต่างๆ ของเครื่องยนต์ ดีเซลแบบฉีดตรง หนึ่งสูบ สี่จังหวะ ณ ความเร็วรอบ 3,000 rpm และเปลี่ยนแปลงภาระงาน โดยใช้ดีเซลผสมกับปาล์มเอทิลเอสเตอร์และเอทิลอะซิเตทร้อยละ 5 (PEE5Ea5) และเอทานอล ซึ่งเพิ่มถึงร้อยละ 20 โดยปริมาตร เมื่อเทียบกับดีเซล และดีเซล ผสมกับปาล์มเอทิลเอสเตอร์ร้อยละ 5 (PEE5) ผลการทดสอบสมรรถนะของเครื่องยนต์ แสดงให้เห็นว่า การใช้ PEE5Ea5 และเอทานอลซึ่งเพิ่มถึงร้อยละ 20 นำไปสู่การลดลงอย่างต่อเนื่องของสมรรถนะของเครื่องยนต์ตามการเพิ่มเอทานอล อย่างไรก็ตาม งานวิจัยนี้ พบว่า การใช้ PEE5Ea5 ผสมกับเอทานอลร้อยละ 5 มีประสิทธิภาพทางความร้อนเบรคเพิ่มขึ้นถึงร้อยละ 1 เมื่อ เทียบกับ PEE5 และใกล้เคียงกับดีเซล ขณะที่การเพิ่มขึ้นของความสิ้นเปลืองเชื้อเพลิงจำเพาะเบรคไม่เกินร้อยละ 6 เมื่อเทียบกับดีเซล ณ กำลังงานเบรค 4 kW ยิ่งไปกว่านั้น การวัดสารพิษต่างๆ ของเครื่องยนต์ แสดงให้เห็นว่าการใช้ PEE5Ea5 ผสมกับ เอทานอลสูงถึงร้อยละ 20 นำไปสู่การลดลงอย่างต่อเนื่องของก๊าซคาร์บอนไดออกไซด์ไนทริกออกไซด์ คาร์บอนมอนอกไซด์ และฝุ่นละออง เนื่องจากการผสมเอทิลอะซิเตท และเอทานอล ทำให้การเผาไหม้สมบูรณ์ และการลดลงของอัตราส่วนคาร์บอนต่อไฮโดรเจน ซึ่งนำไปสู่การลดลงของอุณหภูมิการเผาไหม้ แต่มีการเพิ่มขึ้นของไฮโดรคาร์บอนเมื่อเทียบกับดีเซล และ PEE5   Nitrogen oxide and particulate matter emissions from diesel engines affect to human health and environment. Diesel fuel mixed with oxygenated additives, such as alcohols and esters, are being continuously developed to reduce both emissions. This work is to study the performance and emissions of a direct-injection diesel engine, single-cylinder and four-strokeengine, at speed 3,000 rpm and different loads, as using diesel mixed with palm ethyl ester and ethyl acetate at 5%v (PEE5Ea5) and ethanol increased to 20%v compared with diesel and diesel blended to 5% palm ethyl ester (PEE5). Results of engine performance test indicate that the use of PEE5Ea5 and ethanol as added to 20% led to the continuous reduction of engine performance with increasing ethanol. However, this work found that the use of PEE5Ea5 mixed with 5% ethanol had brake thermal efficiency increased to 1% comparing with PEE5 and similar to diesel. The increase of brake specific fuel consumption was not more than 6% as compared with diesel at 4 kW brake power. Moreover, measuring engine pollutants show that the use of PEE5Ea5 blended to ethanol as added to 20% led to the continous reduction of carbon dioxide, nitric oxide, carbon monoxide, and particulate matter, because the mixture of ethyl acetate and ethanol resulted in the complete combustion and the decrease of carbon to hydrogen ratio leading tothe reduction of burning temperature but there was the addition of hydrocarbon as comparing with diesel and PEE5.

References

Ağbulut, Ü., Sarıdemir, S., & Albayrak, S. (2019). Experimental investigation of combustion, performance and emission characteristics of a diesel engine fuelled with diesel–biodiesel–alcohol blends. Journal of the Brazilian Society of Mechanical Sciences and Engineering, 41(389), 1-12.

Al-Hassan, M., Mujafet, H., & Al-Shannag, M. (2012). An experimental study on the solubility of a diesel-ethanol blend and on the performance of a diesel engine fueled with diesel-biodiesel-ethanol blends. Jordan Journal of Mechanical and Industrial Engineering, 6(2), 147-153.

AVL. (2005). Smoke Value Measurement with the Filter-Paper-Method. Graz–Austria: AVL List GmbH.

Dharma, S., Ong, H.C., Masjuki, H.H., Sebayang, A.H., & Silitonga, A.S. (2016). An overview of engine durability and compatibility using biodiesel–bioethanol–diesel blends in compression-ignition engines. Energy Conversion and Management,128, 66-81.

Emiroğlu, A.O., & Şen, M. (2018). Combustion, performance and exhaust emission characterizations of a diesel engine operating with a ternary blend (alcohol-biodiesel-diesel fuel). Applied Thermal Engineering, 133, 371-380.

Friedrich, A. (2016). Heavy duty vehicles emissions. In Proceeding ASEAN-German Technical Cooperation Transport and Climate Change. September 29th, 2016, Busan, South Korea. 1-30.

Ghanim, F.M., Adam, A.M.H., & Farouk, H. (2018). Performance and emission characteristics of a diesel engine fueled by biodiesel-ethanol-diesel fuel blends. International Journal of Advanced Thermofluid Research, 4(1), 26-36.

Gnanamoorthi, V., & Devaradjane, G. (2013). Effect of diesel-ethanol blends on performance, combustion and exhaust emission of a diesel engine. Internal Journal of Current Engineering & Technology, 3(1), 36-42.

Gomasta, S., & Mahla, S.K. (2012). An experimental investigation of ethanol blended diesel fuel on engine performance and emission of a diesel engine. International Journal on Emerging Technologies, 3, 74-79.

Gorey, N., Ghosh, S., Srivastava, P., & Kumar, V. (2017), Characterization of palm oil as biodiesel. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 225(012220), 1-9.

Huang, J., Wanga, Y., Li, S., Roskilly, A.P., Yu, H., & Li, H. (2009). Experimental investigation on the performance and emissions of a diesel engine fuelled with ethanol-diesel blends. Applied Thermal Engineering, 29, 2484-2490.

Krishna, S.M., Abdul Salam, P., Tongroon, M., & Chollacoop, N. (2019). Performance and emission assessment of optimally blended biodiesel-diesel-ethanol in diesel engine generator. Applied Thermal Engineering, 155, 525-533.

Kumar, S., Cho, J.H., Park, J., & Moon, I. (2013). Advances in diesel-alcohol blends and their effects on the performance and emissions of diesel engines. Renewable and Sustainable Energy Reviews, 22, 46-72.

Kwanchareon, P., Luengnaruemitchai, A., & Jai-In, S. (2007). Solubility of a diesel-biodiesel-ethanol blend, its fuel properties, and its emission characteristics from diesel engine. Fuel, 86,1053-1061.

Pilusa, T.J., Mollagee, M.M., & Muzenda, E. (2012). Reduction of vehicle exhaust emissions from diesel engines using the whale concept filter. Aerosol and Air Quality Research, 12, 994-1006.

Prbakaran, B., & Viswanathan, D. (2018). Experimental investigation of effects of addition of ethanol to bio-diesel on performance, combustion and emission characteristics in CI engine. Alexandria Engineering Journal, 57, 383-389.

Santasnachok, M., Sutheerasak, E., Chinwanitcharoen, C., Ruengphrathuengsuka, W., & Chuepeng, S. (2021). Use of diesel mixed with ethanol and ethyl acetate for alternative fuel in a high-speed diesel engine. ASEAN Engineering Journal, 11(2), 25-36.

Sathiyagnanam, A.P., Saravanan, C.G., & Gopalakrishnan, M. (2010). Hexanol-ethanol diesel blends on di-diesel engine to study the combustion and emission. In Proceeding the World Congress on Engineering 2010, June 30th to July 2sd, 2010, London, United Kingdom.

Shadidi, B., Yusaf, T., Alizadeh, H.H.A., & Ghobadian, B. (2014). Experimental investigation of the tractor engine performance using diesohol fuel. Applied Energy, 114, 874-879.

Srinidhi, C., Channapatna, S.V., Pawar, A.A., & Madhusudhan, A. (2016). Performance and emissions of diesel engine fuelled with ethanol and palm oil methyl ester. International Research Journal of Engineering Technology, 3(4), 108-113.

Sutheerasak, E. (2017). Investigation on the performance, emissions and wear of a small diesel engine using 10% anhydrous ethanol diesel blends. Ubon Ratchathani University Engineering Journal, 10,70-84. (in Thai)

Sutheerasak, E., & Chinwanitcharoen, C. (2016). Ratio of ethanol and ethyl acetate on spray and diesel engine performance. Ubon Ratchathani University Engineering Journal, 9,91-104. (in Thai)

Sutheerasak, E., & Chinwanitcharoen, C. (2018). Performance and emissions of a diesel engine using palm ethyl ester. Engineering Journal Chiang Mai University, 25,1-13. (in Thai)

Sutheerasak, E., & Chinwanitcharoen, C. (2019).10% Biodiesel mixed with 5% ethanol for alternative fuel in a diesel-engine generator. In Proceeding the 14th National and International Sripatum University Conference. December 19th,2019. Bangkhen, Thailand.2303-2312. (in Thai)

Sutheerasak, E., Pirompugd, W., & Ruengphrathuengsuka, W. (2020). Performance of HSDI diesel-engine generator using the blend of B5, n-butanol and ethanol as increased to 20%. In Proceeding E3S Web of Conferences 182:2020 10th International Conference on Power, Energy and Electrical Engineering. June 19th to 21th, 2020. Tokyo, Japan, 1-5.

Yahuza, I., & Dandakouta, H. (2015). A performance review of ethanol-diesel blended fuel samples in compression-ignition engine. Chemical Engineering & Process Technology, 6(5), 1-6.

Downloads

Published

2022-12-02