แนวทางการสร้างมาตรฐานรับรองคุณภาพการศึกษาระดับต่ำกว่าปริญญาตรีด้านการบริหารธุรกิจ
Keywords:
อาชีวศึกษา, การศึกษา, การบริหารธุรกิจ, การพัฒนาการศึกษาAbstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเสนอแนวทางการรับรองคุณภาพการศึกษาระดับต่ำกว่าปริญญาตรีด้านการบริหารธุรกิจโดยใช้เทคนิคการวิจัยเชิงคุณภาพกลุ่มผู้ให้ข้อมูลเป็นผู้จัดการหรือหัวหน้าแผนกของสถานประกอบการในเขตภาคตะวันออกจำนวน 108 คนใช้วิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกวิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการสังเคราะห์องค์ประกอบของมาตรฐานการรับรองคุณภาพการศึกษาระดับต่ำกว่าปริญญาตรีด้านการบริหารธุรกิจปรากฏว่าประกอบด้วย 7 ด้านได้แก่ 1) ด้านพันธกิจ 2) ด้านการบริหารจัดการ 3) ด้านหลักสูตรการจัดการเรียนการสอนและการประกันการเรียนรู้ 4) ด้านความรับผิดชอบเชิงวิชาการและวิชาชีพ 5) ด้านนวัตกรรมสิ่งประดิษฐ์งานสร้างสรรค์หรืองานวิจัย 6) ด้านคุณธรรมจริยธรรมความรับผิดชอบและความยั่งยืนและ 7) ด้านความเป็นสากลส่วนผลการสังเคราะห์คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของผู้สำเร็จการศึกษาในระดับต่ำกว่าปริญญาตรีด้านการบริหารธุรกิจปรากฏว่าประกอบด้วย 1) ด้านความรู้ 2) ด้านทักษะทางปัญญา 3) ด้านศีลธรรมคุณธรรมจริยธรรม 4) ด้านความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบและ 5) ด้านทักษะวิชาชีพที่เกี่ยวข้องในหน่วยงาน This research aimed to propose a guidelines for standardizing the qualifications of education at theassociate degree level in business administration. The qualitative approach was used and data were collectedthrough indepth interviews. The sample comprised 108 managers or department heads of entreprises in theeastern region of Thailand. Data were analyzed by means of content analysis. The findings from the comparative synthesis of qualification standards revealed 7 domains including 1)mission, 2) management, 3) curriculum, pedagogical management, and assurance, 4) academic and professionalresponsibility, 5) innovation, invention, creation, or research, 6) ethics, morality, responsibility, and sustainability, and7) internationalization. The findings from the interviews revealed that desirable characteristics of the graduates of lower undergraduate level studies in business administration should have, according to the opinion of the entrepreneurs, 1) knowledge, 2) intelligence, 3) ethics, morality, and virtue, 4) interpersonal relationship skillsand responsibility, and 5) profession-related skills.Downloads
Issue
Section
Articles