A study of using picture associate english vocabulary learning with physical activity

Authors

  • Liu Fengqin
  • Suchada Kornpetpanee
  • Remo Job

Keywords:

English language, Vocabulary, Learning, Exercise

Abstract

          การวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อตรวจสอบผลของการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษด้วยวิธีการเชื่อมโยงคำศัพท์กับรูปภาพในขณะที่ทำกิจกรรมเคลื่อนไหวร่างกายของนักศึกษาสองภาษาชาวจีนกลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาระดับปริญญาตรีจำนวน 40 คน (อายุ 18-24 ปี) กำลังศึกษาอยู่ที่ Dali University สาธารณรัฐประชาชนจีนในปีการศึกษา 2013 กลุ่มตัวอย่างถูกแบ่งออกเป็นสองกลุ่มให้มีความเท่าเทียมกันในด้านความสามารถทางภาษาอังกฤษและความสมบูรณ์ของร่างกายกลุ่มทดลองได้รับการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษขณะทำกิจกรรมเคลื่อนไหวทางกายส่วนกลุ่มควบคุมได้รับการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษโดยนั่งอยู่กับที่การทดลองประกอบด้วยการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษและการทดสอบภายหลังการเรียนรู้รวม 8 สัปดาห์สัปดาห์ละ 1 ครั้งกลุ่มทดลองได้รับการทดสอบระยะติดตามผลคือหลังการทดลองเสร็จสิ้นแล้ว 1 เดือนเก็บรวบรวมข้อมูลโดยวัดระยะเวลาการตอบสนองและคะแนนความถูกต้องของการทำแบบทดสอบword pictureverification task วิเคราะห์ข้อมูลด้วย t-test          ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่านักศึกษาสองภาษาชาวจีนที่เรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษด้วยวิธีการเชื่อมโยงคำศัพท์กับรูปภาพขณะทำกิจกรรมการเคลื่อนไหวร่างกายมีผลการเรียนรู้ดีกว่ากลุ่มควบคุมที่เรียนรู้ขณะนั่งอยู่กับที่ผลการเรียนรู้ของกลุ่มทดลองยังคงทนไปถึงระยะติดตามผลชี้ให้เห็นว่าการทำกิจกรรมเคลื่อนไหวร่างกายขณะเรียนรู้คำศัพท์ได้ผลดีและคงทน           The aim of this study was to investigate the effects on English vocabulary learning by late Chinese -English bilingual students using the picture-association method while performing physical activity.Participants were 40 undergraduate students (18-24 years old) enrolled at Dali University in the 2013academic year. Both the English proficiency level and the fitness level were determined in order to obtaintwo comparable groups of participants, the experimental group being requested to perform a physical activityduring learning while the control group was in a stationary condition during learning. There were 8 sessionsof the English lexical learning and testing in total, once per week. In addition, there was a follow up test for theexperimental group one month after the 8th session, without intervening learning trials. Response times andaccuracy rates were recorded for each task. An independent samples t-test was performed for data analysis.          The preliminary results showed that the Chinese-English bilingual learner using the picture for theEnglish learning method with physical activity performed better in the Word-Picture Verification Task. Thebetter performance of the experimental group also emerged in the follow up test. This indicates that the effectsof the physical activity on vocabulary learning are not only short-lasting but also long-lasting.

Downloads