An examination of Thai students' foreign language anxiety in relation to motivation and achievement
Keywords:
Anxiety, Communication, Academic achievementAbstract
วัตถุประสงคของประชาคมเศรษฐกิจอาเซียน (Asean Economic Community: AEC) คือการสรางตลาด เดียวขึ้นในเอเซียตะวันออกเฉียงใต ดวยเหตุนี้ประเทศไทยจึงเผชิญกับงานที่ทาทายในการสงเสริมใหประชาชนเพิ่ม ความสามารถดานภาษาอังกฤษ งานวิจัยที่ศึกษาเกี่ยวกับความวิตกกังวลดานภาษาตางประเทศชี้ใหเห็นวา การพูด ภาษาอังกฤษเปนปญหาในวัฒนธรรมไทย การวิจัยนี้ศึกษากลุมตัวอยางจํานวน 1,000 คน เปนนักศึกษาจาก มหาวิทยาลัย 5 แหง มีจุดมุงหมายเพื่อศึกษาผลกระทบของความวิตกกังวลดานภาษาตางประเทศตอระดับแรงจูงใจ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน รวมทั้งใหขอเสนอแนะสําหรับการปรับปรุง ความวิตกกังวลดานการสื่อสารวัดโดยใชมาตรวัดความวิตกกังวลดานภาษาตางประเทศ(Horwitz, Horwitz, & Cope, 1986) ความวิตกกังวลดานการเขียนวัดโดยใชมาตรวัดความวิตกกังวลดานการเขียนภาษาที่สอง (SLWAI) (Cheng, 2004) และมาตรวัดแรงจูงใจทางวิชาการปรับปรุงจากมาตรวัดของ Robert, Vallerand, Pelletier et al. (1993) การวิเคราะหขอมูลใชสถิติบรรยายและสถิติอางอิงและใชโมเดลสมการโครงสรางในการทดสอบโมเดลที่ เสนอและสมมติฐาน 3 ขอ ผลปรากฏวา สมมติฐานที่ 1 สอดคลองกับขอมูลเชิงประจักษบางสวน เนื่องจากสมมติฐาน 1b ความวิตกกังวลดานภาษาตางประเทศนอกชั้นเรียนพบวา มีความสัมพันธทางลบกับแรงจูงใจภายใน ในขณะที่ สมมติฐาน 1a ความวิตกกังวลดานภาษาตางประเทศในชั้นเรียนพบวา ไมมีความสัมพันธกับแรงจูงใจภายใน สมมติฐาน ที่ 2a และ 2b ไมสอดคลองกับขอมูล เนื่องจากความวิตกกังวลในการเขียนไมมีความสัมพันธกับแรงจูงใจภายในและไม มีความสัมพันธกับผลสัมสัมฤทธิ์ทางการเรียน สําหรับสมมติฐาน 3a พบวา ไมมีความสัมพันธระหวางแรงจูงใจภายนอก กับแรงจูงใจทางวิชาการ สวนสมมติฐาน 3b พบวา มีความสัมพันธเล็กนอยระหวางแรงจูงใจภายในกับผลสัมฤทธิ์ ทางการเรียน โดยสรุป ผลการวิจัยนี้ชี้ใหเห็นวา ทําไมนักศึกษาไทยจึงไมสามารถพูดและเขียนภาษาอังกฤษได และสาเหตุ ที่นักศึกษาขาดแรงจูงใจในการใชภาษาอังกฤษThe objective of the ASEAN Economic Community is the establishment of a single market in Southeast Asia. Owing to this fact, Thailand is faced with the challenging task of encouraging persons to increase fluency in English. Existing studies on foreign language anxiety have discovered that speaking English is a perennial problem in Thai culture. The present study included a sample size of 1000 students from five universities with the purpose of investigating the impact of foreign language anxiety on motivational levels and academic performance, and providing suggestions for improvements. Communication anxiety was measured by the foreign language anxiety (FLA) scale proposed by E. Horwitz, M. Horwitz, & J. Cope in 1986, and writing anxiety was measured by the "Second Language Writing Anxiety Scale" (SLWAI) proposed by Cheng (2004). The Academic Motivation Scale proposed by Robert, Vallerand, Pelletier, et al in 1993 was utilized and modified. Quantitative methods was utilized using descriptive, as well as inferential analyses. Structural equation modeling was utilized to test the proposed model and all three hypotheses. Out of the three hypotheses and sub-hypotheses that were proposed, hypothesis 1 was partially supported by the data, since hypothesis 1b out-of-class foreign language anxiety was negatively related to the intrinsic academic motivation, while hypothesis 1a, in-the-class foreign language anxiety had no relationship with the intrinsic academic motivation. Hypothesis 2a and b are not supported by the data since writing anxiety had no relationship with intrinsic academic motivation as well as on academic achievement. For Hypothesis 3a, the relationship between extrinsic academic motivation and student academic motivation was not found, but for hypothesis 3b a marginal relationship between intrinsic academic motivation and academic achievement was illustrated. Overall, an understanding about why Thai students are inhibited to speak and write English, and reasons for their lack of motivation, can be sought from this research.Downloads
Issue
Section
Articles