การศึกษารูปแบบการเปลี่ยนผ่านเฉพาะบุคคลจากโรงเรียนสู่สถานประกอบการ สำหรับบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญาระดับเล็กน้อย

Authors

  • กัลยาณี อินต๊ะสิน
  • ศิริพันธ์ ศรีวันยงค์
  • ไพฑูรย์ โพธิสาร

Keywords:

การจัดการเปลี่ยนผ่าน, รูปแบบการจัดการเปลี่ยนผ่าน, ความบกพร่องทางสติปัญญา

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพการจัดการเปลี่ยนผ่านเฉพาะบุคคลจากโรงเรียนสู่สถานประกอบการสำหรับบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา 2) สร้างรูปแบบการจัดการเปลี่ยนผ่านเฉพาะบุคคลจากโรงเรียนสู่สถานประกอบการสำหรับบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา 3) ศึกษาคุณภาพของรูปแบบการจัดการเปลี่ยนผ่านเฉพาะบุคคล จากโรงเรียนสู่สถานประกอบการสำหรับบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูล 3 ชนิดได้แก่ 1) แบบสัมภาษณ์ กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัยเป็นผู้บริหารหรือ ครูผู้สอนงานอาชีพ บุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ผู้ปกครองของบุคคลที่มีความบกพร่องทางสติปัญญา ผู้บริหาร หน่วยงานหรือสถานประกอบการ จำนวน 68 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling พบว่า การ จัดการเปลี่ยนผ่านเฉพาะบุคคลจากโรงเรียนสู่สถานประกอบการ ด้านการวางแผน มีการกำหนดแผนการดำเนินงานร่วม กับนักเรียน ผู้ปกครอง และสถานประกอบการ ด้านการเตรียมการ มีการกำหนดหน้าที่ความรับผิดชอบให้กับบุคลากร ผู้ ปกครอง และสถานประกอบการ ด้านการจัดตำแหน่งงานที่เหมาะสม มีการพิจารณาเลือกอาชีพที่เหมาะสมให้กับนักเรียน โดยสำรวจความถนัด ความสนใจ ศักยภาพ ความสามารถเฉพาะและทักษะพื้นฐานของนักเรียน ด้านการจัดบริการสนับสนุน มีการส่งนักเรียนออกไปฝึกงาน ได้รับความร่วมมือจากสถานประกอบการ จัดพี่เลี้ยงดูแลและอธิบายงาน ด้านการปรับตัว เข้ากับสังคมปกติ โรงเรียนนิเทศติดตาม นำข้อมูลที่สถานประกอบการรายงานมาแก้ไขปัญหา 2) แบบสังเคราะห์รูปแบบ การจัดการเปลี่ยนผ่าน พบว่า ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ คือ การสำรวจความต้องการ การประเมินสมรรถภาพ แผนการ จัดการเปลี่ยนผ่านเฉพาะบุคคล การประเมินความพร้อมในการทำงาน และการประเมินความพึงพอใจ ความร่วมมือ การ สนับสนุนของโรงเรียน ผู้ปกครอง และสถานประกอบการที่มีต่อรูปแบบการจัดการเปลี่ยนผ่านเฉพาะบุคคล 3) แบบสำรวจ ความคิดเห็นรูปแบบการจัดการเปลี่ยนผ่านกลุ่มเป้าหมายที่ใช้ในการวิจัยเป็นผู้เชี่ยวชาญด้านการวัดและการประเมินผล ด้านการศึกษาพิเศษ ด้านแนะแนวการศึกษา ด้านหลักสูตรและการสอน ด้านการสอนอาชีพ จำนวน 5 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) พบว่า มีค่าร้อยละความคิดเห็นที่มีต่อองค์ประกอบโครงสร้างของรูปแบบการ จัดการเปลี่ยนผ่านเฉพาะบุคคล ร้อยละ 100 ในทุกองค์ประกอบ มีความเหมาะสมในการนำไปใช้อยู่ในระดับดีมาก            This research has objectives in order to 1) Study the state of managing of individual transition model from school to workplace for persons with mild intellectual disabilities, 2) Create the managing form of individual transition model from school to workplace for persons with mild intellectual disabilities, 3) Study the quality of the managing form of individual transition model from school to workplace for persons with mild intellectual disabilities. Tools that are used in gathering 3 types of information are 1) Interviewing forms, Target groups that are used in this research, are executives or teachers who have taught about careers, persons with mild intellectual disabilities, parents of persons with mild intellectual disabilities, unit managers or workplace executives for 68 persons that are selected from purposive sampling. This is found that in managing of individual transition model from school to workplace, For planning, there is defining of operating plans with students, parents and workplaces. For preparing, there is defining of job responsibilities for personnel, parents and workplaces. For suitable job positioning, there is consideration of suitable careers for students by surveying from skills, interests, capacities, specific capacities and basic skills of students. For rendering servicing support, there are sending of students for job training and this has received the cooperation from workplaces, there are providing of job trainers to take care of students and there are job explaining. For adapting with the normal society, the school supervision group would bring the reported information from workplaces to solve problems, 2) There are 5 elements of synthetic forms of individual transition model that are, surveying of demands, evaluating of capacities, planning for individual transition model, evaluating of the readiness in working and evaluating of the satisfactory, the cooperation, the support of schools, parents and workplaces for managing forms of individual transition model, 3) Surveying forms of opinions of individual transition model via the target group to be used in researching to be professionals in measuring and evaluating, special education, education guidance, curriculum and teaching, careers teaching for 5 persons that are selected from purposive sampling. This is found that the percentage of opinions for the element of the structure of the form of individual transition model for 100% in all elements. There is suitable in bringing to use in very good level.

Downloads