ผลการเรียนการสอนผ่านเว็บแบบโครงงาน วิชาการตกแต่งภาพเบื้องต้นเพื่อพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
Keywords:
การเรียนการสอนผ่านเว็บ, แบบโครงงาน, ความคิดสร้างสรรค์, Creative ThinkingAbstract
การศึกษาวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนากิจกรรมการเรียนการสอนผ่านเว็บ แบบโครงงาน วิชา การตกแต่งภาพเบื้องต้น ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ให้ได้ประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังเรียนของนักเรียนที่เรียนผ่านเว็บ 3) เปรียบเทียบความ คิดสร้างสรรค์ก่อนและหลังเรียนของนักเรียนที่เรียนผ่านเว็บ และ 4) เพื่อศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อ กิจกรรมการเรียนการสอนผ่านเว็บแบบโครงงานที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ของโรงเรียนชลกันยานุกูล สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 18 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2557 จำนวน 45 คน ได้มาจากการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เครื่องมือที่ใช้ใน การวิจัย ได้แก่ 1) กิจกรรมการเรียนการสอนผ่านเว็บแบบโครงงาน วิชา การตกแต่งภาพเบื้องต้น สำหรับนักเรียน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 2) แบบฝึกหัดระหว่างเรียน 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 4) แบบวัดความ คิดสร้างสรรค์ และ 5) แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมการเรียนการสอนผ่านเว็บแบบ โครงงานแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ การวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าที ผลการวิจัย พบว่า กิจกรรมการเรียนการสอนผ่านเว็บแบบโครงงาน วิชา การตกแต่งภาพเบื้องต้น ของ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้คือ 81.64/83.70 และผลการทดลองพบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความคิดสร้างสรรค์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยนักเรียนกลุ่มทดลองมีความพึงพอใจต่อกิจกรรมการเรียนการสอนผ่านเว็บแบบโครงงานที่พัฒนาขึ้นอยู่ใน ระดับมากซึ่งมีค่าเฉลี่ย 4.31 และค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานเท่ากับ 0.65 The objectives of this research were; 1) to construct the Web-Based Instruction on project based learning in basic photo retouching subject for enhancing the creative thinking of eighth grade students, to achieve the standard 80/80, 2) to compare the learning achievement of students before and after studying, 3) to compare the creative thinking of students before and after studying, and 4) to study the satisfaction of the students towards the Web-Based Instruction on project based learning. The subjects for the experiment group used was the eighth grade student at Chonkanyanukoon School, the Secondary Educational Service Area Office 18, Semester 1/2014, with total of 45 students were selected by the cluster random sampling technique. The instruments used in this were; 1) the Web-Based Instruction on project based learning in basic photo retouching subject of eighth grade students 2) exercise during the study, 3) the learning achievement test, 4) the creative thinking test, and 5) educational assessing form towards the Web-Based Instruction on project based learning. Data were analyzed using mean, standard deviation, and t-test dependent Results of the research were shown as follows : the efficiency of the Web-Based Instruction on project based learning in basic photo retouching subject of eighth grade students was 81.64/83.70 which follows the criteria. It was found that the post-test score was higher than the pre-test score at .01 level of significance. After learning from the Web-Based Instruction the students creative thinking score was higher than before learning at .01 level of significance. The subject satisfaction towards the constructed Web-Based Instruction on project based learning was at “high” level, with an average of 4.31 standard division is 0.65.Downloads
Issue
Section
Articles