การประเมินโครงการ English for Integrated Studies (EIS) โรงเรียนนนทบุรีพิทยาคม

Authors

  • วันวิสา ชนะวงศ์
  • สุนทรา โตบัว
  • วรัทยา ธรรมกิตติภพ

Keywords:

การประเมินโครงการ, รูปแบบการประเมิน Kirkpatrick

Abstract

          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินโครงการ English for Integrated Studies (EIS) โรงเรียนนนทบุรีพิทยาคม จังหวัดนนทบุรี โดยใช้รูปแบบการประเมินของ Kirkpatrick (1998) ซึ่งประเมิน เกี่ยวกับปฏิกิริยา การเรียนรู้ พฤติกรรม และผลลัพธ์ กลุ่มที่ศึกษาคือ นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1-3 ในโครงการ EIS ปีการศึกษา 2559 จำนวน 85 คน ครูที่เข้าร่วมโครงการ EIS ตั้งแต่ปี 2557 จนถึงปัจจุบัน จำนวน 5 คน และนักเรียนที่สำเร็จการศึกษาตามโครงการ EIS ในปีการศึกษา 2558 จำนวน 30 คน เครื่องมือ ที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบประเมินความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อโครงการ แบบประเมินความพึงพอใจของ ครูผู้สอนที่มีต่อการพัฒนาครู และแบบตรวจสอบข้อมูลเกี่ยวกับการดำเนินงานตามโครงการ EIS ของโรงเรียน นนทบุรีพิทยาคม วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดยการหาค่าความถี่ ค่าร้อยละ และการวิเคราะห์ข้อมูลเชิง คุณภาพโดยการวิเคราะห์เนื้อหา แปลผลการประเมินโดยการเปรียบเทียบข้อมูลกับเกณฑ์ที่กำหนดไว้          ผลการวิจัยพบว่า ด้านที่ 1) ปฏิกิริยา ผลการประเมินความพึงพอใจของนักเรียนต่อการจัดการเรียน การสอนในโครงการ EIS และผลการประเมินความพึงพอใจของครูต่อวิธีการพัฒนาครูในโครงการ EIS ผ่านเกณฑ์ การประเมิน ด้านที่ 2) การเรียนรู้ ผลการเรียนรู้ของนักเรียน ไม่ผ่านเกณฑ์การประเมิน ส่วนผลการสอบความรู้ ทางด้านภาษาอังกฤษสำหรับครูผู้สอนในโครงการ EIS ผ่านเกณฑ์การประเมิน ด้านที่ 3) พฤติกรรมที่เปลี่ยนแปลง ไปหลังเข้าร่วมโครงการ ผลการประเมินพบว่าความสามารถของนักเรียนที่นำความรู้ที่ได้ไปใช้และความสามารถ ในการนำความรู้หลังการอบรมไปใช้ของครู ผ่านเกณฑ์การประเมิน ด้านที่ 4) ผลลัพธ์ ผลการประเมิน ความสามารถทางภาษาอังกฤษของผู้เรียนและความร่วมมือในการส่งเสริมการจัดการเรียนรู้และกิจกรรม เกี่ยวกับโครงการ EIS ผ่านเกณฑ์การประเมิน ข้อเสนอแนะในการส่งเสริมด้านการเรียนของนักเรียน คือ ควรมี การศึกษาติดตามระยะยาวในการประเมินผู้สำเร็จการศึกษาในโครงการ EIS และควรมีการศึกษาวิจัยปัจจัยที่ ส่งผลต่อโครงการ EIS ของโรงเรียนนนทบุรีพิทยาคม จังหวัดนนทบุรี ให้ประสบผลสำเร็จ           The objective of this study was to evaluate the English for Integrated Studies Program of Nonthaburipittayakom School using Kirkpatrick's assessment model which evaluates reaction learning behavioral and outcomes. The study group is composed of 85 students in Grade 1-3 in the EIS Academic Year 2559. Five teachers participate in the EIS program from 2014 to the present and 5 students in the EIS in the Academic Year 2015 by using 30. The research included the Student’s Satisfaction Assessment Form for the project. Teacher’s Satisfaction Assessment Model for Teacher’s Development checked the information about the implementation of the EIS project of Nonthaburipittayakom school. The quantitative data analysis by frequency, percentage and qualitative data analysis by content analysis and judging the results by comparing the criterion.          The results of this study revealed that: 1) the reaction of the student’s satisfaction assessment on EIS teaching and learning evaluation and teachers' 2) Learning the learning outcomes of students. Passing the evaluation criteria that results of the English Proficiency Test for EIS Teachers were assessed on the basis of the criteria. 3) Behavior changed after the project. The results show that the ability of students to apply knowledge after training. 4) The results of the assessment of learners' English proficiency and cooperation in promoting learning management and activities on the EIS project through evaluation criteria. The research’s recommendation is there should be a longitudinal study in evaluating the graduates in the English for Integrated Studies (EIS) and the factors that affect the English for Integrated Studies (EIS) project of Nonthaburipittayakom School to being out succeed.

Downloads