วิเคราะห์องค์ประกอบของปัญหาและแนวทางแก้ไขการบริหารงานประชาสัมพันธ์ ในโรงเรียน

Authors

  • จินดา ศรีญาณลักษณ์

Keywords:

การประชาสัมพันธ์, การบริหารงานประชาสัมพันธ์ในโรงเรียน, แนวทางแก้ไขการบริงาน

Abstract

          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์องค์ประกอบของปัญหาและแนวทางแก้ไขการบริหาร งานประชาสัมพันธ์โรงเรียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ นิสิตที่ลงทะเบียนเรียนวิชา ED.6208 ประจำภาคฤดูร้อน ปีการศึกษา 2559 จำนวน 46 คน ของมหาวิทยาลัยเวสเทิร์น โดยการสุ่มแบบแบ่งหลายขั้นตอน (Satisfied Random Sampling) และแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสัมภาษณ์เชิงลึก (In depth-interview questions) วิเคราะห์ข้อมูลโดย การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา (Content Analysis) โดยวิธีการจำแนกชนิดข้อมูล (Typological Analysis) แบบใช้ทฤษฎี และวิเคราะห์ โดยการเปรียบเทียบ (Constant Comparison)          ผลการวิจัยพบว่า          1. องค์ประกอบของปัญหาการประชาสัมพันธ์โรงเรียน ประกอบด้วย 4 ด้าน ได้แก่ ด้านการกำหนดปัญหา ประกอบด้วย 6 กิจกรรม การวางแผน ประกอบด้วย 4 กิจกรรม การดำเนินงานและการติดต่อสื่อสาร ประกอบด้วย 6 กิจกรรม และการประเมินผล 4 กิจกรรม          2. องค์ประกอบของแนวทางแก้ไขปัญหาการประชาสัมพันธ์โรงเรียน ประกอบด้วย 4 ด้าน ได้แก่ ด้านการกำหนดปัญหา ประกอบด้วย 3 กิจกรรม การวางแผน ประกอบด้วย 4 กิจกรรม การดำเนินงานและ การติดต่อสื่อสาร ประกอบด้วย 3 กิจกรรม และการประเมินผล 3 กิจกรรม            The purposes of this study were to investigate problems and to make recommendations about public relations administration of schools. The sample consisted of 46 students who were undertaking a course in Public Relations and School Community Relations Management at Western University. The sample was selected using both stratified random sampling and purposive sampling. The instrument used to collect data were indepth interview questions. Also, memos and documents were analyzed using the content analysis method with typological analysis, based on Y’s theory, and constant comparison analysis.          The findings of this research were as follows:          1. A total of six activities were given by the students as factors defining public relations problems; four activites were mentioned for planning and programming; six activities were raised for taking action and communication; and four activities were suggested for evaluating the program.          2. The factors involved in the recommendations for public relations administration of schools consisted of defining public relations problems (three activities); planning and programming (four activities); taking action and communication (three activities); and evaluating the program (three activities).

Downloads