การใช้เทคนิคดาต้าไมน์นิงเพื่อการศึกษา
Keywords:
การทำเหมืองข้อมูล, การศึกษา, Data MiningAbstract
ดาต้าไมน์นิง (Data mining) หรือการทำเหมืองข้อมูล เป็นการวิเคราะห์ข้อมูลจากฐานข้อมูลขนาดใหญ่เพื่อให้ทราบความสัมพันธ์ รูปแบบของข้อมูลนั้นๆ ให้สามารถนำไปใช้ประโยชน์ในการตัดสินใจ วางแผน ทำนายแนวโน้มสิ่งที่จะเกิดขึ้นในอนาคต หรือแปรเปลี่ยนข้อมูลไปสู่ความรู้ใหม่ๆ การทำดาต้าไมน์นิงสามารถแบ่งประเภทข้อมูลได้ดังนี้ (1) การจัดกลุ่ม (Clustering) (2) การจัดความสัมพันธ์ (Association Rule) (3) การจัดจำแนก (Classification) และ (4) สมการถดถอย (Regression) กระบวนการมาตรฐานในการวิเคราะห์ข้อมูลด้านดาต้าไมน์นิง เรียกว่า “Cross-Industry Standard Process for Data Mining” หรือเรียกย่อว่า “CRISP-DM” มี 6 ขั้นตอน คือ (1) Business Understanding (2) Data Understanding (3) Data Preparation (4) Modeling (5) Evaluation และ (6) Deployment และทุกครั้งที่มีการสร้างโมเดลขึ้นมาจะต้องมีการทดสอบประสิทธิภาพของโมเดลที่สร้างได้ ซึ่งจะแยกเป็น 2 ส่วน คือ (1) วิธีการแบ่งข้อมูลเพื่อทำการทดสอบโมเดล (2) ตัวที่ใช้วัดประสิทธิภาพโมเดล เราสามารถประยุกต์ดาต้าไมน์นิ่งเพื่อการศึกษา 3 ด้าน หลัก คือ (1) งานด้านบริหารการศึกษา (2) งานด้านการเรียนการสอน และ (3) งานด้านบริการการศึกษา Data mining or data mining. Analyze data from large databases. To know the relationship the format of the data. It can be used to make decisions, plan to predict trend in the future or change the information to new knowledge. Data mining can be classified as follows: (1) Clustering (2) Association Rule (3) Classification and (4) Regression The standardized process for data mining is called the "Cross-Industry Standard Process for Data Mining" or "CRISP-DM". There are 6 steps: (1) Business Understanding (2) Data Understanding (3) Data Preparation (4) Modeling (5) Evaluation and (6) Deployment. The performance of the model was built will be test for effective of model. It is divided into two parts: (1) the method of dividing the data to test the model (2) the model used to measure the model We can apply data mining for three main areas: (1) educational administration (2) instruction and 3) educational servicesDownloads
Issue
Section
Articles