ประสบการณ์การใช้จิตวิทยาการกีฬาของนักกีฬาโอลิมปิกไทย

Sport psychology experiences of Thai Olympians

Authors

  • ชูศักดิ์ พัฒนะมนตรี
  • นฤพนธ์ วงศ์จตุรภัทร
  • สมโภชน์ อเนกสุข

Keywords:

นักกีฬา, จิตวิทยาการกีฬา, นักกีฬาโอลิมปิกไทย, ประสบการณ์, Thai Olympians, sport psychology

Abstract

การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ แบบปรากฏการณ์วิทยาที่มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประสบการณ์การใช้จิตวิทยาการกีฬาของนักกีฬาโอลิมปิกไทย โดยเก็บรวบรวมข้อมูล ด้วยวิธีการสัมภาษณ์เชิงลึกเป็นรายบุคคล ผู้ให้ข้อมูลหลักเป็นนักกีฬาทีมชาติไทยที่เข้าแข่งขันกีฬาโอลิมปิก ครั้งที่ 28 จํานวนทั้งสิ้น 18 คน หญิง 11 คน ชาย 7 คน) จาก 7 ชนิดกีฬาและตรวจสอบความเชื่อถือได้ของข้อมูลและข้อสรุปโดยนักกีฬาผู้ให้ข้อมูลและวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการวิเคราะห์ข้อมูลแนวปรากฏการณ์วิทยา ผลการวิจัยพบว่า ประสบการณ์การใช้จิตวิทยาการกีฬาของนักกีฬาโอลิมปิกไทยแบ่งเป็น 3 ช่วงคือ ช่วงเริ่มขึ้นของการเป็นนักกีฬา พบว่านักกีฬาใช้การเรียนรู้จากตัวแบบ เพื่อสร้างประสบการณ์การเล่นกีฬา ใช้แรงจูงใจภายนอกเพื่อกระตุ้นให้เกิดการตั้งเป้าหมายและสร้างแรงผลักดันไปสู่การเป็นนักกีฬา ช่วงการพัฒนาจากนักกีฬาธรรมดาไปสู่นักกีฬาทีมชาติไทย พบว่า นักกีฬาใช้ความสำเร็จที่ได้รับจากการแข่งขัน กีฬาเพื่อทำให้เกิดความตั้งใจ เกิดกําลังใจในการฝึกซ้อมและแข่งขัน สร้างความภาคภูมิใจ ความรู้สึกที่ดีกับตนเองทำให้เกิดการพัฒนาตนเองจนได้รับคัดเลือกให้เป็นนักกีฬาทีมชาติไทย และใช้การฝึกเทคนิคทักษะทางจิตวิทยาการกีฬาเพื่อเพิ่มศักยภาพทางกีฬา ทำให้ประสบความสำเร็จตามที่ต้องการ และช่วงสุดท้ายการคงสภาพการเป็นนักกีฬาทีมชาติไทยจนถึงเข้าร่วมการแข่งขันกีฬาโอลิมปิก พบว่านักกีฬาใช้การตั้งเป้าหมายที่เกี่ยวข้องกับความสำเร็จ เพื่อกระตุ้นและทำให้นักกีฬาเกิดความพยายามที่จะมุ่งไปสู่เป้าหมาย  จากผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่า ผู้ที่เกี่ยวข้องกับนักกีฬา เช่นพ่อแม่ ผู้ฝึกสอน เป็นต้น เป็นแบบอย่างของการเล่นกีฬาในช่วงต้น และจัดกิจกรรมหรือให้ประสบการณ์ที่บ่งบอกถึงความสำเร็จในช่วงฝึกซ้อม จนเมื่อนักกีฬามีความสามารถระดับโอลิมปิก จึงนำการใช้การตั้งเป้าหมายเพื่อความสำเร็จมาใช้กับนักกีฬา  This qualitative, phenomenological research was aimed to study psychological experience among Thai Olympians.  Data was collected using in-depth interview methods with 18 athletes (11 females, 7 males) who participated in the 28th Olympic Games, 2004, from 7 types of sport. Key informants via a member checking process reconfirmed the data credibility and conclusions. Analysis revealed that the psychological experience was divided into 3 main periods: pre-national (beginning period), national representative periods and Olympic periods.  During the pre-national period. Thai Olympians participated in competitive sport by the motivation of their parents, siblings, and by external motivations in order to become sport competitors.  During the national representative period, these athletes continue to be national representatives by using their success from the competition to build their attention, concentration and willingness to training and compete.  Self-esteem and pride in themselves are other sources of the development to become Thai national representatives. Psychological skill techniques was used during the period of Olympic participation to reach their sporting potential. Finally, the setting of successful goals was the main technique employed to meet the performance goals during this period.  These findings can conclude that significant others. e.g., parents and coaches, used as good models during early period of sporting experience.  The good experiences and activities gained throughout training and competition should also be provided. Up until the athletes reach their Olympic level, goal setting techniques are the major technique employed.

Downloads

Published

2022-06-02