Modifying and Validating a Servicer Quality of Marine Sports and Tourism Scale in Vietnam

Authors

  • Nguyen Tra Giang
  • Sakchai Pitakwong
  • Suntipong Plungsuwan
  • Sombat Karnjanakit

Keywords:

Service quality scale, marine sports and tourism, validity, reliability, exploratory factor analysis.

Abstract

          The objective of this study was to modify and validate a service quality of marine sport and tourism (SQMST) scale for measuring tourists’ expectations and perception in Vietnam. Firstly, this present study was revealed that 49 items of this scale had a high degree of content validity index (CVI). Secondly, the coefficient alpha values were .74 to .94 for five dimensions. However, 3 items were eliminated from the questionnaire because they were not met the criteria value of .40 Therefore, 46 items met specifications for the coefficient of content validity. Thirdly, the exploratory factor analysis (EFA) results identified 2 items were deleted from SQMST questionnaire. The decision to remove these two scale items because they were lower than .50. Finally, a principal components analysis with oblique rotation resulted in a 44-item, five dimensions were named: 1) Assess quality, 2) Program quality, 3) Interaction quality, 4) Environment quality, 5) Outcome quality.          Conclusion showed that the present study has reported preliminary evidence for the reliability and validity of the obtained scores from the 44-item SQMST scale. Hence, we recommended for applications in this study that the SQMST scale with 5 dimensions will be useful to service quality delivery systems in Binh Thuan Department of Culture, Sport and Tourism.           การศึกษาในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อปรับปรุงและตรวจสอบแบบสอบถามการวัดคุณภาพในการบริการด้านการท่องเที่ยวและกีฬาทางน้ำ (Service Quality of Marine Sport and Tourism: SQMST) ที่ใช้นากรวัดความคาดหวังและการรับรู้ของนักท่องเที่ยวในสาธารณรัฐสังคมนิยมเวียดนาม จากการศึกษาพบว่า ความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหาของระบบนี้ จำนวน 49 ข้อคำถาม อยู่ในระดับสูง และได้ค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาอยู่ระหว่าง .74 ถึง .94 ใน 5 ด้าน อย่างไรก็ตาม มีจำนวน 3 ข้อคำถาม ที่ตัดออกจากแบบสอบถามเนื่องจากไม่ตรงกับเกณฑ์คือ .40 ดังนั้น จึงเหลือจำนวน 46 ข้อคำถาม ที่สอดคล้องกับความเที่ยงตรงเชิงเนื้อหาอย่างไรก็ตามผลการวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจพบว่ามีคำถามอีก 2 ข้อคำถามที่ตัดออกจากแบบสอบถาม SQMST เนื่องจากได้ค่าต่ำกว่า .50 ซึ่งการวิเคราะห์องค์ประกอบหลักด้วยการหมุนแกน (Oblique Rotation) ทำให้เหลือองค์ประกอบของแบบสอบถามนี้ มีจำนวน 44 ข้อคำถาม ใน 5 ด้าน คือ 1. คุณภาพด้านการประเมิน (Assess Quality) 2. คุณภาพด้านแผนงาน (Program Quality) 3. คุณภาพด้านปฏิสัมพันธ์ (Interaction Quality) 4. คุณภาพด้านสิ่งแวดล้อม (Environment Quality) และ 5. คุณภาพด้านผลลัพธ์ (Outcome Quality)          ผลสรุปของการศึกษานี้แสดงให้เห็นถึงความเชื่อถือและความเที่ยงตรงเบื้องต้นของแบบสอบถาม จากระดับคะแนนที่ได้จากระบบการวัด SQMST จำนวน 44 ข้อคำถาม ดังนั้นแบบสอบถาม SQMST ประกอบ ด้วยข้อคำถาม 44 ข้อ ใน 5 ด้าน ที่มีคุณภาพที่สามารถนำไปใช้ในการศึกษาที่ Binh Thuan ภาควิชาวัฒนธรรม กีฬาและการท่องเที่ยว

Downloads