แนวคิดการออกแบบตลาดน้ำนครรังสิตี

Authors

  • รุ่งนภา สุวรรณศรี

Keywords:

ตลาดน้ำ - - การออกแบบ, ตลาดน้ำนครรังสิต

Abstract

    งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์1. เพื่อศึกษาตลาดน้ำรูปแบบเดิมและรูปแบบใหม่2.เพื่อนำเสนอการออกแบบตลาดน้ำนครรังสิต3. เพื่อเสนอแนะรูปแบบการออกแบบตลาดน้ำนครรังสิต โดยมีกรณีศึกษาและกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ตลาดน้ำรูปแบบเดิม ได้แก่ ตลาดน้ำอัมพวา ตลาดน้ำดำเนินสะดวก ตลาดน้ำดอนหวาย และตลาดน้ำ 100 ปีคลองสวน และตลาดน้ำรูปแบบใหม่ ได้แก่ ตลาดน้ำสี่ภาค ตลาดน้ำขวัญ-เรียม ตลาดน้ำอโยธยา และตลาดน้ำหัวหินสามพันนาม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ กลุ่มคนในพื้นที่ตลาดน้ำรังสิต กลุ่มคนนอกพื้นที่ ได้แก่ กลุ่มนักท่องเที่ยว     ผลการวิจัยพบว่า จากการศึกษาตลาดน้ำรูปแบบเดิมและรูปแบบใหม่ ด้านพื้นที่และรูปแบบที่มีลักษณะเด่นสามารถนำไปเป็นแนวทางในการออกแบบได้ คือ ตลาดน้ำอัมพวา ตลาดน้ำดำเนินสะดวกตลาดน้ำสี่ภาค ตลาดน้ำอโยธยาและตลาดน้ำหัวหินสามพันนาม ด้านร้านค้าที่มีลักษณะเด่นสามารถนำไปเป็นแนวทางในการออกแบบได้ คือ ตลาดน้ำอัมพวา ตลาดน้ำสี่ภาค ตลาดน้ำอโยธยา และตลาดน้ำหัวหินสามพันหาม ด้านการเลือกสินค้าที่มีลักษณะเด่นสามารถนำไปเป็นแนวทางในการเลือกสินค้าเข้ามาจำหน่ายในตลาดน้ำได้ คือ ตลาดน้ำดอนหวาย ตลาดน้ำอัมพวา ตลาดน้ำดำเนินสะดวก ตลาดน้ำสี่ภาค ตลาดน้ำอโยธยา และตลาดน้ำหัวหินสามพันนาม ผู้ขายและคนในพื้นที่ที่มีลักษณะเด่นสามารถนำไปเป็นแนวทางในการปรับใช้ได้ คือ ตลาดน้ำอัมพวา ตลาดน้ำดำเนินสะดวก ที่เน้นให้บุคคลในพื้นที่เป็นหลักและมีการประมูลร้านจากบุคคลภายนอกบางส่วน ด้านกิจกรรมที่มีลักษณะเด่นสามารถนำไปเป็นแนวทางในการออกแบบได้ คือ ตลาดน้ำสี่ภาค ตลาดน้ำอโยธยา และตลาดหัวหินสามพันนาม ด้านการให้บริการที่มีลักษณะเด่นสามารถนำไปเป็นแนวทางในการออกแบบได้ คือ ตลาดน้ำหัวหินสามพันนาม และด้านการประชาสัมพันธ์ที่มีลักษณะเด่นสามารถนำเป็นแนวทางในการนำไปปรับใช้ คือ ตลาดน้ำอัมพวา ตลาดน้ำดำเนินสะดวก ตลาดน้ำ 100 ปีคลองสวน ตลาดน้ำดอนหวาย ตลาดน้ำสี่ภาค ตลาดน้ำอโยธยา และตาดน้ำหัวหินสามพันนาม ตลาดน้ำขวัญเรียม ประชาสัมพันธ์ทางอินเตอร์เน็ต แนวคิดการออกแบบตลาดน้ำนครรังสิต ประกอบด้วย การออกแบบเรือนแพ ร้านค้า ที่นั่งรับประทานอาหาร ทางเดิน ที่นั่งพักผ่อน ป้ายสัญลักษณ์ การเลือกสินค้า ผู้ขายสินค้า กิจกรรมภายในตลาดน้ำ พื้นที่การให้บริการ การประชาสัมพันธ์ การออกแบบต้องมีคุณค่าทางวัฒนธรรมของท้องถิ่น ประโยชน์ใช้สอย และความงามที่เหมาะสมกับสภาพแวดล้อมเดิม     The purpose of this research are to1. Study both old and new concept of floating market.2. Propcse the concept design for Rangsit Floating Market.3. Propose the design of Rangsit Floating Market. Sample and case study used in this research are existing floating market which are Amphawa Floating Market, DonWai Floating Market and 100-Year-Old KhlongSuuan Floating Market and the new concept are Four Region Floating Market, Khwan-Riam Floating Markst, Ayodhaya Floating Market and HuaHin Sam Phan Nam Floating Market. Population used in this  research are  resident of NakhonRangsit Floating Market Community. Population outside the area are tourisits and concept design spcialists.     The research found the results that Structural Desing : there must be culture values of the Local, the design should be easy to be easy to be accomplished that is high feasibililties when it’s brought to apply efficiently. The structure is strong and durable with high safety. The colour should be correspond to the design and culture environments with distinctively blended and beautiful which the concept of cultural study derived from Amphawa Floating Market. Designing the shops : The design has to be based on environment corresponded to the products and use proper materials considering on utilization and beauty. Colour of the shops are from the concept of  Amphawa Floating Warket. Dining area : study the total area of the shops, sidewallks to choose proper designs and size of tables and chairs. Materials used for table chair are suilable to the usages, colours are suitable to the atmosphere of the shops. The concepts are getting from Amphawa Floating Market. Sidewalk : Should design to be straight path not too much winding. The designs of the Sidewalk should be interesting, save and convenience to walk. This concept is from Four Regions Floating Market. Resting Area : Study the area and environment, the designs have to be harmonized with the environment. There should be in different styles for different ways of resting. Materials used should be suitable with the environment of floating market Colours chosen are suitable with the environment and the area. The concepts are from Amphawa Floating Market. Signs : Use simple fonts, easy to read, the letters chosen should be in bold that can underline the colour better than normal letter, spacing between the letters should be easy to read and comfortable for the readers. The size of the letter should be to appropriated with the size of the signs. Choosing merchandises : Have to choose good quality merchandises for the consumers with varieties which should be foods, desserts, vegetables, fruits, beverages, handcrafts,decorative item, art works which include souvenirs with typical designs of the floating market, general goods such as clothes, bags, shoes.

Downloads