หลักสำคัญสำหรับการเป็นนักดนตรีบรรเลง ประกอบการแสดงละครเวที

Authors

  • นรเศรษฐ์ อุดาการ
  • จักรพันธ์ ชัยยะ

Keywords:

หลักสำคัญ, นักดนตรี, บรรเลงประกอบการแสดง, การแสดงละครเวที

Abstract

            บทความวิชาการเรื่องหลักสำคัญสำหรับการเป็นนักดนตรีบรรเลงประกอบการแสดงละคร เวทีนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอหลักสำคัญสำหรับการทำหน้าที่เป็นนักดนตรีในการบรรเลง ประกอบการแสดงละครเวทีหรือนักดนตรีในวง “พิตออร์เคสตรา” (Pit Orchestra) ผู้เขียนได้ทำการ ศึกษาค้นคว้าและรวบรวมข้อมูลจากบทความเอกสารที่เกี่ยวข้องและข้อมูลจากสื่อสารสนเทศ พร้อมทั้งได้ทำการเก็บข้อมูลจากการสัมภาษณ์วาทยกร นักดนตรีผู้เชี่ยวชาญและการเข้าเก็บข้อมูล จากการมีส่วนร่วมในการแสดงละครเวทีจริง ซึ่งสามารถสรุปผลการศึกษาเป็นหลักสำคัญเพื่อให้นัก ดนตรีที่สนใจได้ศึกษาเพื่อเตรียมความพร้อมก่อนการทำหน้าที่เป็นนักดนตรีบรรเลงประกอบการ แสดงละครเวที ซึ่งมีทั้งหมด 5 ประการดังนี้ ประการแรก “ทำการบ้านมาก่อนเสมอ” ประการที่ 2 “เป็นนักดนตรีที่ดี” ประการที่ 3 “อดทนและมีวินัย” ประการที่ 4 “ควรมีตัวสำรอง” และประการ สุดท้ายคือ “เตรียมพร้อมสำหรับทุกสถานการณ์” ซึ่งนอกจากหลักสำคัญ 5 ประการนี้ อาจมีสิ่งอื่น ๆ ที่ควรให้ความสำคัญเพิ่มเติมโดยขึ้นอยู่กับลักษณะและรูปแบบของการแสดง การจัดการด้านดนตรี หรือระดับความสามารถและความเป็นมืออาชีพทั้งของนักแสดง นักดนตรีและทีมงานการจัดการ แสดงด้วยเช่นกัน            The main purpose for this article was to guide and inform musicians and others who been interested in playing musical theatre in pit orchestra. The author had studied the principle of being pit musician and participated in many performances for collecting information and interviewing some experts who involve in musical production such as conductors, musicians and musical directors to make the conclusion for a preparation which can help other musicians to learn and prepare themselves before their audition or their performance.  The result of the research was divided to 5 sections, starts with “Always do your homework” and “Be a good musician”. “Be patient and disciplined” are the third which are one of the most important things that musicians need. “Prepare for a sub” or “Substitution needed” is the fourth section, this will be a very important thing for a very long period performance. The final section of the principles, “Be ready for any situations” or “Be awareness”, is a fine habit for not only pit musician but all musicians. There’re still other things that could be important for musical performance, but it’s up to different skilled musicians, level of the orchestra and various kind of the performances.

Downloads