การวิจัยในชั้นเรียน: ความตั้งใจเรียนในชั้นเรียน และความเข้าใจเนื้อหาในชั้นเรียนโดย การใช้กรณีศึกษาในวิชาการตลาดระดับโลกสำหรับนิสิตสาขาการตลาด มหาวิทยาลัยบูรพา
Keywords:
การเรียนการสอนโดยใช้กรณีศึกษา, ความตั้งใจเรียนในชั้นเรียน, ความเขา้ใจเนื้อหาในชั้นเรียนAbstract
จากปัญหาที่พบในห้องเรียนวิชาการตลาดระดับโลกคณะการจัดการและการท่องเที่ยวมหาวิทยาลัย บูรพา ซึ่งจัดขึ้นสำหรับนิสิตสาขาการตลาดหลักสูตรที่จบการศึกษาพื้นฐานระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้น สูง (ปวส.)และมาศึกษาต่อในระดับ ปริญญาตรีโดยปัญหาที่พบคือวา่ นิสิตส่วนใหญ่จะไม่ค่อยตั้งใจเรียน ในชั้นเรียนหลังจากอาจารย์ได้สอนด้วยวิธีบรรยายไปสัก 30 นาทีถึง 60 นาทีดังนั้นจากปัญหาดังกล่าวผู้จัยจึงจะใช้การเรียนการสอนแบบเน้นผู้เรียนเป็นสำคัญโดยใช้กรณีศึกษาภาษาไทยและภาษาอังกฤษประกอบ กับวิธีการเรียนการสอนแบบบรรยายเพื่อแก้ไขปัญหาดังกล่าวข้างต้นดังนั้นผูวิจัยจึงทำการวิจัยในชั้นเรียนเพื่อตรวจสอบผลลัพธ์จากการเรียนการสอนซึ่งวัดด้วยความต้ั้งใจเรียนในช้ันเรียนและความเข้าใจเนื้อหาในช้ันเรียนเมื่อผูวิจัยใช้กรณีศึกษาภาษาไทยและกรณีศึกษา ภาษาอังกฤษประกอบการบรรยายในรูปแบบของทฤษฎีเป็นสื่อการเรียนการสอน ผู้วิจัยได้ทำการเก็บตัวอย่าง จากนิสิตสาขาการตลาดในช่วงปลายของภาคการเรียน ผลการวจิยัพบว่า นิสิตสาขาการตลาดมีความตั้งใจเรียนในชั้นเรียนและความเข้าใจเนื้อหาในชั้นเรียน สูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติเมื่อใช้กรณีศึกษาภาษาไทยประกอบการเรียนการสอน แต่ผู้วิจัยพบว่านิสิต การตลาดมีความตั้งใจเรียนในชั้นเรียนและความเข้าใจเนื้อหาในชั้นเรียนไม่ได้สูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติเมื่อผู้วิจัยใช้กรณีศึกษาภาษาอังกฤษประกอบการเรียนการสอนFrom the global marketing class designed for marketing students in faculty of management and tourism, Burapha University, the researcher found that most of students in this classroom didn’t intend to study after the researcher lectured them around 30 minutes to 60 minutes with the normal lecture method. From the mentioned problem, the researcher tried to solve the problem by employing the learner centered teaching methods. That is, the researcher employed both Thai and English case studies as a tool in solving this problem. Thus, the researcher did the classroom action research to find the results from employing Thai and English case studies together with normal lecture. For the results of this study, the researcher measured it with student’s learning intention in classroom and global marketing comprehension in classroom. The researcher did the data collection at the end of semester from the students studying in global marketing class which the researcher was the lecturer. For the findings, I found that the respondents had the higher learning intention in classroom and comprehension about global marketing in classroom statistical significantly from employing the Thai case studies as the teaching method. However, I also found that the respondents didn’t have the higher learning intention in classroom and comprehension about global marketing in classroom statistical significantly from employing the English case studies as teaching methods.Downloads
Issue
Section
Articles