การสำรวจข้อมูลพื้นฐานขององค์กรสุขภาวะในภาคตะวันออก

Authors

  • พรรัตน์ แสดงหาญ
  • อภิญญา อิงอาจ
  • ปาริชาต อมรรัตน์น้ำหนึ่ง

Keywords:

องค์กรสุขภาวะ, ความสุขแปดประการ, สถานประกอบการในภาคตะวันออก

Abstract

         การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจความคิดเห็นของผู้บริหารหน่วยงานทรัพยากรมนุษย์ที่มีต่อการสร้าง องค์กรสุขภาวะของสถานประกอบการในภาคตะวันออก ในด้านการดำเนินการและแผนที่จะดำเนินการ กิจกรรมสร้างความสุขแปดประการ ลำดับความสำคัญของกิจกรรมสร้างสุขแปดประการ ปัจจัยแห่งความสำเร็จและอุปสรรคปัญหาในการดำเนินการสร้างองค์กรสุขภาวะ ผลการวิจัยพบว่าสถานประกอบการในภาคตะวันออก ส่วนใหญ่ยังไม่มีการดำเนินการองค์กรสุขภาวะ โดยสถานประกอบการอุตสาหกรรมส่วนใหญ่ยังไม่มีแผนที่จะดำเนินการ ในขณะที่สถานประกอบการบริการส่วนใหญ่มีแผนที่จะดำเนินงานภายใน 3 ปี ทั้งนี้ผู้บริหารหน่วยงานทรัพยากรมนุษย์ทั้งในธุรกิจอุตสาหกรรมและบริการเห็นว่ากิจกรรมสุขภาพดี เป็นกิจกรรมที่มีความสำคัญและสามารถสร้างความสุขได้ในระดับมากเป็นอันดับแรก อย่างไรก็ดี ผู้บริหารหน่วยงาน ทรัพยากรมนุษย์ในธุรกิจอุตสาหกรรมเห็นว่าการมีบรรยากาศการทำงานที่อบอุ่นเป็นปัจจัยที่มีผลต่อความสำเร็จ ในการดำเนินการสร้างองค์กรสุขภาวะในระดับมาก ส่วนผู้บริหารหน่วยงานทรัพยากรมนุษย์ในธุรกิจบริการมีความเห็นแตกต่างว่าเป็นเรื่องของการตระหนักและส่งเสริมในกิจกรรมความสุขแปดประการ ส่วนด้านอุปสรรค ปัญหา ผู้บริหารหน่วยงานทรัพยากรมนุษย์ในธุรกิจอุตสาหกรรมเห็นว่าการที่ผู้บริหารไม่ให้การสนับสนุนอย่างจริงจังเป็นอุปสรรคปัญหาในการดำเนินการสร้างองค์กรสุขภาวะในระดับมาก ในขณะที่ผู้บริหารหน่วยงานทรัพยากรมนุษย์ในธุรกิจบริการมีความเห็นแตกต่างว่าเป็นเรื่องของวัฒนธรรมองค์กรไม่เอื้อต่อการดำเนินการ           This research aimed at surveying the opinions of the human resource managers towards the creation of a happy workplace for organizations in eastern Thailand in the following aspects: the operation and its action plan, the ‘Happy 8’ activity, the priority for the ‘Happy 8’ activity, the success factor, and the problem/ obstacle for the operation of the happy workplace creation. The findings revealed that most of the organizations in eastern Thailand did not have the operation of a happy workplace. Most of the industrial business establishments did not have the action plan, whereas, most of the service providing business establishments had a three-year action plan. Regarding this, the administators for both types of the business establishments agreed that the ‘Happy Body’ activities were good and important. They could create happiness, rated at the high level, and ranked in the first priority. On one hand, the managers for those of the industrial type agreed that warm work atmosphere was the factor affecting the success towards the operation for the happy workplace creation, rated at the high level. On the other, the administrators for those of the service providing type had a different view. They agreed that, in this regard, it was the matter of awareness and promotion for the ‘Happy 8’ activities. In regard to the problems and the obstacles, the managers for those of the industrial type agreed that having no real support from the administrators was the problems and the obstacles towards the operation for the happy workplace creation, rated at the high level, whereas the managers for those of the service providing type had a different view. They agreed that, in this regard, cooperate culture was not conducive to the operation for the happy workplace creation.

Downloads