หลักสูตรการท่องเที่ยวและการโรงแรมใน สปป.ลาว : กระบวนการจัดการเรียนการสอนและปัญหาในปัจจุบัน

Authors

  • วรารัตน์ บุญแฝง
  • ปิยะกษิดิ์เดช เปลือยศรี
  • ศรัญญา ละม่อมสาย

Keywords:

หลักสูตร, การท่องเที่ยวและการโรงแรม, สปป.ลาว, ปัญหาการจัดการเรียนการสอน

Abstract

          บทความนี้มุ่งศึกษาเกี่ยวกับปัญหากระบวนการจัดการเรียนการสอนหลักสูตรการท่องเที่ยวและการโรงแรม ทั้งในระดับปริญญาตรีและอาชีวศึกษาใน สปป.ลาว โดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยการสัมภาษณ์แบบเป็นทางการผู้บริหาร อาจารย์ และนักศึกษาทั้งในระดับปริญญาตรีและอาชีวศึกษา สถาบันละ 5 คน ประกอบด้วย ผู้บริหาร1 คน อาจารย์ประจำหลักสูตร 2 คน และนักศึกษา 2 คน รวมทั้งสิ้น 20 คน จากมหาวิทยาลัยสุภานุวงศ์มหาวิทยาลัยแห่งชาติลาว มหาวิทยาลัยสะหวันนะเขต และสถาบันการท่องเที่ยวและบริการแห่งชาติลาว          ผลการศึกษาพบว่า ปัญหาของหลักสูตรการท่องเที่ยวและการโรงแรมทั้งในระดับปริญญาตรีและระดับอาชีวศึกษา พบระดับปริญญานั้นเน้นการสอนด้านทฤษฎี การวิจัยเป็นหลัก อาจารย์ประจำหลักสูตรมีคุณวุฒิไม่ตรงกับหลักสูตร ขาดเงินทุนในการจัดซื้ออุปกรณ์การเรียนการสอน ช่วงเวลาในการฝึกงานของนักศึกษาสั้น และภาคธุรกิจเปิดรับนักศึกษาเข้าฝึกประสบการณ์น้อย ขณะที่หลักสูตรอาชีวศึกษาพบว่า หลักสูตรเน้นการเรียนการสอนโดยใช้เอกสารต่างประเทศเป็นหลัก ทว่านักศึกษาขาดทักษะการอ่านตำราภาษาต่างประเทศ และระยะเวลาในการฝึกประสบการณ์มีระยะเวลาที่จำกัดไม่เพียงพอต่อการพัฒนาความรู้           The aim of this article is to investigate the management of learning and current problems of Tourism and Hotel Management courses that are offered to students in Lao PDR. The research involved interviews with 20 key informants, including presidents of universities, 1 director of an institution, 8 instructors and 8 students from the National University of Laos, Souphanuvong University, Savannakhet University and the Lao National Institute of Tourism and Hospitality. The research investigated teaching processes, educational policies and course administration in-depth.          The finding indicated that Tourism and Hotel Management courses at Lao PDR’s educational institutions are divided into two programs, which are the Bachelor’s degree level and Certificate level. The teaching processes of Bachelor’s degrees are focused on theoretical and research approaches. While at the certificate level, the focus is placed upon practical rather than theoretical knowledge. Problems that are currently faced by these programs include 1) themajority of instructors assigned to Tourism and Hotel management programs do not hold qualifications from such programs, 2) the lacked of budget for buying rather than theoretical tourism and hotel equipment, 3) relatively short-term work placement for students and finally, 4) the limited numbers of available work placements offered by hotels and operators in the tourism industry.

Downloads