การสร้างชุดการสอนวิชาเคมีศาสตร์ เรื่องสารละลาย และกรด-เบส สำหรับนักศึกษาปีที่ 1 สายวิทยาศาสตร์ระบบ 11+3 ที่วิทยาลัยครูคังไข ประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว โดยใช้รูปแบบการสอนตามทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์

Authors

  • สมพงษ์ จันทมาลี
  • อุดม รัตนอัมพรโสภณ
  • ผลาดร สุวรรณโพธิ์

Keywords:

สื่อการสอน, การออกแบบ, เคมี, การศึกษาและการสอน, การสอนด้วยสื่อ, ทฤษฎีสรรคนิยม

Abstract

บทคัดย่อ         การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างชุดการสอนวิชาเคมีศาสตร์ เรื่องสารละลาย และกรด-เบส สำหรับนักศึกษาปีที่ 1 สายวิทยาศาสตร์ระบบ 11+3 ที่วิทยาลัยครูคังไข ประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว โดยใช้รูปแบบการสอนตามทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์ ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 ประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ จำนวน 72 คน คือ นักศึกษาวิทยาลัยครูปีที่ 1 สายวิทยาศาสตร์ระบบ 11+3  ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2552 วิทยาลัยครูคังไข ประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว  สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ยผลการวิจัย พบว่า การสร้างชุดการสอนเรื่องสารละลาย และกรด-เบส สำหรับนักศึกษาปีที่ 1 สายวิทยาศาสตร์ระบบ 11+3   วิทยาลัยครูคังไข  ประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว โดยใช้รูปแบบการสอนตามทฤษฎีคอนสตรัคติวิสต์   มีประสิทธิภาพ 83.04/85.00   ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 ที่กำหนดไว้ ABSTRACT         The purpose of this research was to develop Construction of Instructional Package of Chemistry solution, acid-base matter for  the 11+ 3 students system at khangkhai teacher training college . The package was developed to have the 80/ 80 efficiency standard criterion.The researcher proceeded the construction of packages development by: conducting the analysis construction of instructional problem and learner analysis, identifying the specification of the construction of instructional packages, developing the tools assessing learning achievement and Science Process Skills of the construction of instructional packages. The population used in this study consisted of 72 students who studied in the first semester at khangkhai teacher training college in Lao P.D.R. The data was statistically analyzed to determine the efficiency of the construction of instructional packages through constructivist instructional model by means of  E1/ E2.The findings revealed that the instructional package of Chemistry solution, acid-base matter for  11 + 3 students system a khangkhai teacher training college had the average efficiency at 83.04/ 85.00, which was higher than  the 80/ 80 standard criterion.

Downloads