ผลการปรึกษากลุ่มตามแนวทฤษฎีอัตถิภาวะนิยมต่อการกำหนดตนเองของนิสิตปริญญาโท ระหว่างการทำวิทยานิพนธ์

Authors

  • นฤมล เนตรวิเชียร
  • วรากร ทรัพย์วิระปกรณ์

Keywords:

การกำหนดตนเอง, การปรึกษากลุ่ม, ทฤษฎีอัตถิภาวะนิยม

Abstract

          การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการกำหนดตนเองของนิสิตปริญญาโท ที่อยู่ระหว่างการทำวิทยานิพนธ์ โดยเปรียบเทียบผลการปรึกษาระหว่างระยะก่อนการทดลอง ระยะหลังการทดลอง และระยะติดตามผล กลุ่มตัวอย่างที่ใช้เป็นนิสิตปริญญาโท จำนวน 16 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 8 คน และกลุ่มควบคุม 8 คน โดยแบ่งระยะการเก็บข้อมูลแบ่งเป็น 3 ระยะ คือ ระยะก่อนการทดลอง ระยะหลังการทดลอง และระยะติดตามผล            ผลการวิจัย พบว่า กลุ่มทดลองมีค่าเฉลี่ยการกำหนดตนเองสูงกว่ากลุ่มควบคุมในระยะหลังทดลอง และระยะติดตามผล อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และกลุ่มทดลองมีค่าเฉลี่ยการกำหนดตนเองในระยะหลังทดลอง และระยะติดตามผลสูงกว่า ระยะก่อนทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05            The purposes of this research were to study the self determination of master degree students on their master thesis and to compare the results of the consultation period; pre-trial, post-trial and follow up. The sample used in this research were 16 master degree students who were working on their thesis for academic year 2553. They had self-determination score of from high to low. They were randomly assigned into two groups of eight; experimental group and controlled group. The research tools were self-determination scale and counseling program based on existentialism. The experimental group received 60-to90-minute counseling twice a week for 6 consecutive weeks (12 times in total) while the controlled group did not. The data collection was divided into three phrases; pre-trial, post-trial and follow up. The data were analyzed with repeated measures of variance; one variable between groups and one variable with in group. When the difference was detected, it was tested with Bonferroni procedures.            The research result shown that the self determination of the master degree students who received counseling based on existentialism was higher than the control group in post-trial and follow up period at .05 significance level. Moreover, the self determination of the students who received the counseling in post-trial and follow up period was higher than the pre-trial period at .05 significant level.

Downloads