Effects of STAD-Cooperative learning method on learning achievement in economics and attitude of eleventh graders at Hun Sen Chek High School in Cambodia

Authors

  • Chanthy He
  • วิมลรัตน์ จตุรานนท์

Keywords:

Collaborative learning, Group work in education, Academic achievement, Economics, Study and teaching

Abstract

          การศึกษาครั้งมีมีวัตถุประสงค์ เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชาเศรษฐศาสตร์และเพื่อเปรียบเทียบเจตคติต่อวิชาเศรษฐศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เกรด 11 โรงเรียนHun Sen Chek ประเทศกัมพูชา โดยการใช้เทคนิค STAD กับวิธีสอนแบบปกติ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย เกรด 11 จำนวนสองห้องเรียน รวม 54 คน ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม โดยแบ่งเป็นสองกลุ่ม ได้แก่ กลุ่มทดลอง และกลุ่มควบคุม เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์รายวิชาเศรษฐศาสตร์ และแบบสอบถามเจตคติ การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่า t          ผลการวิจัยพบว่ากลุ่มทดลอง มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชาเศรษฐศาสตร์ และเจตคติต่อวิชาเศรษฐศาสตร์สูงกว่ากลุ่มควบคุม ผลการวิจัยแสดงให้เห็นว่าเทคนิค STAD เป็นวิธีจัดการเรียนการสอน ที่มีประสิทธิภาพสูงซึ่งน่าจะควรใช้ในห้องเรียนที่มีนักเรียนมีความสามารถแตกต่างกันได้          The purposes of this research were to compare effects of learning achievement in economics, and to compare the attitude toward learning economics of eleventh-graders at Hun Sen Chek High School in Cambodia by using STAD and traditional teaching methods. The participants were two classes of 54 students selected by using the cluster random sampling technique. One class was assigned as an experimental group, and the other class as a control group. The research instruments used to collect the data were an economics achievement test and an attitudinal questionnaire. Data were analyzed by using mean, standard deviation and t-test. The research found that the experimental group had higher learning achievement in economics and higher attitude toward learning economics than the control group. These results showed that STAD teaching method is learning economics than the control group. These results showed that STAD teaching method is an effective way of teaching and learning worth applying in mixed classroom settings.

Downloads