Revising and extending the determinants of the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) model in-service upper secondary level teachers' perspectives
Keywords:
Teaching, Technology, High school teachers, Unified theory of acceptance and use of technologyAbstract
The purpose of this study was to revise and extende the determinants from Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Model (UTAUT) that affects behavioral intention in using technology of in-service upper secondary level teachers. The revised determinants are attitude and computer self-efficacy and extended determinants of UTAUT model are Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), ICT professional development (ICTPD), technical assistance (TA), availability (A), and English language skill (EL). The respondents of this study were teachers in upper secondary level in Bangkok and the metropolitan area. This model could explain the variation of behavioral intention approximately 70%. The result showed attitude, TPACK and ICTPD have direct effect to behavioral intention in using technology of upper secondary level teachers. งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อปรับปรุงและพัฒนาปัจจัยเพิ่มเติมจากตัวแบบ Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) ที่มีผลต่อการตัดสินใจในการใช้เทคโนโลยีของครูระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย ปัจจัยที่ปรับปรุง ประกอบด้วย ทัศนคติและความสามารถทางคอมพิวเตอร์ในตนเอง สำหรับปัจจัยเพิ่มเติมประกอบด้วย ความรู้เนื้อหาการสอนโดยเทคโนโลยี การพัฒนาความสามารถทาง ICT ความช่วยเหลือทางเทคโนโลยีความพร้อม และความสามารถทางภาษาอังกฤษ กลุ่มเป้าหมายในการศึกษานี้คือครูที่กำลังสอนในระดับมัธยมศึกษาตอนปลายในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล โมเดลที่ศึกษาสามารถอธิบายความผันแปรของการตัดสินใจใช้เทคโนโลยีได้ประมาณร้อยละ 70 จากการศึกษาพบว่าทัศนคติ ความรู้เนื้อหาการสอนโดยเทคโนโลยีและการพัฒนาความสามารถทาง ICT มีผลโดยตรงต่อการตัดสินใจในการใช้เทคโนโลยีของครูระดับมัธยมศึกษาตอนปลายDownloads
Issue
Section
Articles