การพัฒนารูปแบบระบบการเรียนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อ 3 แบบ ด้านทักษะดนตรี สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา
Keywords:
ระบบการเรียนการสอน, ดนตรี - - การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา), ความจริงเสมือนเพื่อการศึกษาAbstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนารูปแบบระบบการเรียนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อ 3 แบบ ด้านทักษะดนตรี สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา 2) ศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนดนตรี 3) พฤติกรรมการเรียนดนตรีโดยใช้นักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จาก 3 โรงเรียนในจังหวัดนครราชสีมาด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน จำนวน 90 คน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว (One-way ANOVA) ทดสอบความแตกต่างระหว่างกลุ่มด้วยสถิติ F-Test ตรวจสอบรายคู่ด้วยสถิติ Fisher’s Least Significant Difference (LSD) ระดับความเชื่อมั่นที่ 95% ผลการวิจัยพบว่า 1) รูปแบบระบบการเรียนแบบห้องเรียนกลับด้านผ่านสื่อ 3 แบบ ด้านทักษะดนตรี สำหรับนักเรียนชั้ยมัธยมศึกษา มีความเหมาะสมอยู่ในระดับมากที่สุด 2) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนดนตรีมีค่าเฉลี่ยคะแนนทุกกลุ่มไม่แตกต่างกัน 3) พฤติกรรมการเรียนดนตรีอยู่ในระดับพฤติกรรมปานกลาง The purpose of this research were to 1) develop of a flipped-classroom learning system model through three media formats in musuc skills for srcondary school students, and 2) compare music learning achievement and behaviors of students to music learning. The participants were 90 secondary students from three schools in Nakhon Ratchasima province, selected by using the multi-stage random sampling technique. The statistical data analysis included percentage, mean, standard deviation F-test by One – Way ANOVA, and Fisher’s Least Significant Difference (LSD) with the 90 % confidence level. The findings of this research were as follows: 1)development of a flipped-classroom learning system model through three media formats in music skills for secondary school students reported appropriate at the highest level. 2)There was on statistical different among the three group at the .05 level, and 3) the participants in the flipped-classroom reported having good behaviors.Downloads
Issue
Section
Articles