ผลของกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี สังคม และสิ่งแวดล้อม เรื่องสารนาโนในชีวิตประจำวันที่มีต่อการคิดวิเคราะห์และการตัดสินใจของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
Keywords:
วิทยาศาสตร์ - - กิจกรรมการเรียนการสอน (มัธยมศึกษา), วิทยาศาสตร์ - - การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา), กิจกรรมการเรียนการสอน, ความคิดอย่างมีวิจารณญาณAbstract
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาการวิเคราะห์และการตัดสินใจระหว่างเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้รูปแบบการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี สังคม และสิ่งแวดล้อม 2) เพื่อเปรียบเทียบการวิเคราะห์และการตัดสินใจหลังเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โดยใช้รูปแบบการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี สังคม และสิ่งแวดกับเกณฑ์ร้อยละ 70 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2558 โรงเรียนอุดมดรุณี จังหวัดสุโขทัย จำนวน 51 คน ซึ่งได้จาการสุ่มอย่างง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดทางวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี สังคม และสิ่งแวดล้อม แบบประเมินใบงานและแบบทดสอบการคิดวิเคราะห์และการตัดสินใจโดยการเก็บข้อมูลระหว่างเรียนและหลังเรียนแล้วนำข้อมูลมาวิเคราะห์โดยใช้วิธีหาค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าร้อยละ และค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่านักเรียนมีการคิดวิเคราะห์และการตัดสินใจระหว่างเรียนร้อยละ 86.74 แสดงให้เห็นว่านักเรียนที่ได้รับการสอนด้วยกิจกรรมตามแนวคิดวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี สังคม และสิ่งแวดล้อม สามารถคิดวิเคราะห์และตัดสินใจได้ โดยวิธีการจัดการเรียนการสอนดังกล่าวช่วยกระตุ้นให้นักเรียนสนใจเกี่ยวกับเรื่องสารนาโนที่เข้ามามีบทบาทในชีวิตประจำวัน และนักเรียนมีการคิดวิเคราะห์และการตัดสินใจหลังเรียนสูงกว่าเกณฑ์ร้อยละ 70 อย่าง มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยจากการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ตามแนวคิดวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยี สังคม และสิ่งแวดล้อม สามารถฝึกให้นักเรียนคิดวิเคราะห์ และตัดสินใจ นักเรียนนำความรู้ในการทำกิจกรรมมาใช้ในการทำแบบทดสอบ จึงส่งผลให้นักเรียนสามารถคิดวิเคราะห์ และตัดสินใจเลือกใช้ผลิตภัณฑ์นาโนได้อย่างเหมาะสม The purpose of this research were 1) to investigate Mathayomsuksa two students’ analytical thinking and decision making during learning with the developed Science Technology Society and Environment (STSE) learning activities, and 2) to compare Mathayomsuksa two students’ analytical thinking and decision making posttest score with the determined criterion of 70% of the total score after learning with the developed Science Technology Society and Environment (STSE) learning activities. The participants of the study were 51 Mathayomsuksa two students registered in the frist semester of the academic year 2015 at Udomdarunee School, Sukhothai Province. The participants were obtained by simple random sampling. The research instruments consisted of the developed lesson plans based on Science Technology Society and Environment (STSE) approach, the worksheet evaluation forms, and the developed analytical thinking and decision making test. The data were analyzed by using mean, standard deviation, percentage and t-test As the result, the students’ analytical thinking and decision making during studying is 86.74, suggesting that the students learned with the developed learning activities based of Sience Technology Society and Environment approach have gained analytical thinking and decision making as this learning approach encouraged students to learn about nanomaterials in daily life. In addition, the students’ analytical thinking and decision making posttest score in statistically significant higher then 70% of the total score at the .05 level as the developed Science Technology Society and Evironment (STSE) learning activities could helpstudent in enhancing theiranalycal thinking and decision making. The students used their knowledge in the examination. This resulted in that the students could make their decision on whether ther may use nanomaterial-based products proprety according to their analytical thinking.Downloads
Issue
Section
Articles