วินัยในตนเอง: สร้างได้ในวัยอนุบาล

Authors

  • อรุณี หรดาล

Keywords:

สาขาการศึกษา., วินัยในตนเอง., วัยอนุบาล.

Abstract

วินัยในตนเองเป็นส่วนหนึ่งของทักษะชีวิตที่มีความสำคัญอย่างยิ่งต่อการดำเนินชีวิตประจำวันและการอยู่ร่วมกันในสังคมอย่างมีความสุข การปลูกฝังและสร้างเสริมให้บุคคลมีวินัยในตนเอง ควรเริ่มตั้งแต่วัยอนุบาล เนื่องจากเป็นวัยที่เป็นพื้นฐานทางบุคลิกภาพเมื่อเติบโตเป็นผู้ใหญ่ การศึกษาแนวคิดและทฤษฎีที่เกี่ยวข้องกับวินัยในตนเองจะช่วยให้ครูปฐมวัยซึ่งเป็นผู้ที่มีบทบาทสำคัญในการพัฒนาวินัยในตนเองให้แก่เด็กอนุบาลต่อจากพ่อแม่ผู้ปกครองสามารถกำหนดหลักการและแนวทางในการพัฒนาวินัยในตนเองให้แก่เด็กได้อย่างถูกต้องและเหมาะสมกับวัยด้วยการเป็นตัวแบบที่ดีให้เด็กได้เลียนแบบ จัดประสบการณ์ให้เด็กได้ฝึกปฏิบัติจริงจากกิจวัตรประจำวันอย่างต่อเนื่องจนเกิดความเคยชินซึมซับเป็นส่วนหนึ่งของลักษณะนิสัย และให้การอบรมดูแลเด็กอย่างใกล้ชิดด้วยความรักความอบอุ่น ความเข้าใจในความแตกต่างระหว่างบุคคลของเด็ก โดยยึดหลักของการยอมรับนับถือและเสรีภาพในการให้เด็กควบคุมและกำกับตนเอง รวมตลอดถึงการจัดสภาพแวดล้อมที่สะอาด สวยงาม และปลอดภัย จัดเก็บสื่อและอุปกรณ์ของใช้ให้เป็นหมวดหมู่ที่จะเอื้อให้เด็กสามารถทำสิ่งต่าง ๆ ได้ด้วยตนเองSelf-discipline is a component of life skills that is very important to daily life living andhappy living in the society. The inculcation of self-discipline should start in the kindergarten agebecause this is the foundation age for formulation of adult personality. The study of conceptsand theories of self-discipline will enable early childhood education teachers who have importantroles, after the parents, in inculcating self-discipline in preschool children to determine principlesand approaches for development of self-discipline appropriate and relevant to their age. Theearly childhood education teachers should conduct themselves as good models for the children to imitate and follow. They should provide learning experiences from daily routine activities thatenable the children to practice in real situations on a continuous basis until they are accustom tothem and absorb them as a part of their habits.They should closely train and take care of the children with love, warmth, and understandingof individual difference based on the principle of acceptance and respect and the principle ofgiving them the freedom for self-control and self-regulation. Also, they should arrange the clean,safe and pleasant learning environment including the orderly arrangement of learning media andequipment that will facilitate and enable the children to engage in activities by themselves.

Downloads