Implementing a Speech Analyzer Software to Enhance English Pronunciation Competence of Thai Students.

Authors

  • Sudrutai Arunsirot

Keywords:

โปรแกรมคอมพิวเตอร์, การเรียนการสอน

Abstract

การวิจัยแบบกึ่งทดลองในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ในการวิเคราะห์ค่าผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรู้ของความสามารถในการออกเสียงภาษาอังกฤษของนักเรียนไทยระหว่างกลุ่มควบคุมและกลุ่มทดลอง โดยใช้เทคโนโลยีทางเสียงในระบบการใช้คอมพิวเตอร์เป็นพื้นฐาน โดยกลุ่มเป้าหมายแบ่งออกเป็น 2 กลุ่มได้แก่กลุ่มควบคุมประกอบไปด้วยนักเรียนชั้นปีที่ 2 สาขาภาษาอังกฤษ จำนวน 51 คน และกลุ่มทดลองประกอบไปด้วยนักเรียนชั้นปีที่ 2 สาขาภาษาอังกฤษ จำนวน 52 คน ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 โดยกลุ่มควบคุมจะเรียนโดยวิธีการสอนแบบปกติ ส่วนกลุ่มทดลองจะใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ชื่อ ‘Speech Analyzer’ เป็นเครื่องมือเสริมในการเรียนการสอน ผลการวิจัยพบว่าการที่การศึกษาก้าวพร้อมไปกับเทคโนโลยีทำให้ครูผู้สอนสามารถใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ในการพัฒนาความสามารถทางการออกเสียงของนักเรียน และยังช่วยครูผู้สอนในการลดอคติในการประเมิน การออกเสียงของนักเรียนอีกด้วยโดยโปรแกรมนี้ให้ข้อมูลเกี่ยวกับความรู้เรื่องเสียงในรูปแบบของ คลื่นเสียง ความเข้มและสเปคโตรแกรมของเสียงซึ่งมีบทบาทสำคัญสำหรับนักเรียนในการนำเสนอคำอธิบายที่ชัดเจนว่าทำไมและอย่างไรการออกเสียงของพวกเขาถึงมีความแตกต่างจากเจ้าของภาษา นอกจากนั้นโปรแกรมนี้ยังส่งผลประโยชน์ต่อการเรียนรู้ของนักเรียนเพราะว่าโปรแกรมดังกล่าวทำให้ความสามารถในการออกเสียงของนักเรียนดีขึ้น อีกทั้งนักเรียนสามารถใช้สื่อการสอนนี้ได้ในทุกเวลาและสถานการณ์ ยังส่งผลให้ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนทางด้านการออกเสียงของนักเรียนกลุ่มทดลอง สูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างมีนัยสำคัญที่ 0.05This quasi-experiment research aimed to investigate the learning achievement ofpronunciation competence of Thai learners of English between the control and experimentalgroups, using speech technology in computer-based systems. The participants were divided intotwo groups, one control group and one experimental group. The control group consisted of 51second-year students majoring in English and the experimental group comprised 52 second-yearstudents majoring in English. This investigation was conducted in the second semester of theacademic year 2015. They were enrolled on the course related to Practical English Phonetics.In each case, the control group was given an ordinary lecture whereas the experimental groupwas offered an additional tool, the computer software named ‘Speech Analyzer’. The resultrevealed that, in keeping pace with technology, teachers could use the computer software toincrease students’ pronunciation competence. It also helps the teachers to reduce subjectivityin evaluating their students’ pronunciation. This program also provides the acoustic informationin terms of waveform, intensity and spectrogram which plays a crucial role for the students byoffering vivid explanation to show why and how their pronunciation is different from that of anEnglish native speaker. Additionally, this software is highly beneficial for the learning dynamics ofstudents because it enhances their pronunciation competence. Furthermore, the students canaccess the teaching materials anytime or anywhere. As a result, the learning achievement of thepronunciation competence of the experimental group was higher than that of the control groupat a significance level of 0.05.

Downloads