การสอนโดยใช้โครงงานด้วยเนื้อหาการท่องเที่ยวท้องถิ่นเพื่อพัฒนาความสามารถในการเขียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2

Authors

  • Supamast Dithamnart
  • Waewwalee Waewchimplee

Keywords:

การเรียนรู้แบบโครงงาน, เนื้อหาการท่องเที่ยวแบบท้องถิ่น, ความสามารถด้านการเขียน

Abstract

          The purposes of the study were: 1) to examine the effects of project work focusing on local tourism on learners’ English writing ability of 8th graders, 2) to compare learners’ writing pretest and posttest mean score and 3) to explore the learners’ opinion toward learning English through project work focusing on local tourism. Participants consisted of 25 learners studying in 8th grade, second academic year 2016 at the secondary school in Pakchong district, Nakhon Ratchasima Province They were selected by using cluster random sampling. The research instruments were lesson plans, English writing ability test, and a questionnaire. The statistics used were the mean score (average), standard deviation (S.D.) and t-test. The results were as follows: the posttest mean scores of 8th graders’ English writing ability were higher than the pretest mean scores with statistically significant at < .05 level, and learners had positive satisfaction towards learning English writing through project work focusing on local tourism. The results indicated that the samples’ English writing ability had improved after learning through project work focusing on local tourism. In summary, using project work focusing on local tourism could effectively develop learners’ English writing ability.           งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์หลัก 3 ประการ คือ 1) เพื่อศึกษา ผลของการสอนโดยใช้โครงงานด้วยเนื้อหาการท่องเที่ยวท้องถิ่นที่มีต่อการเขียนภาษาอังกฤษของผู้เรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2, 2) เพื่อเปรียบเทียบคะแนนก่อนและหลังการสอน และ 3) เพื่อสำรวจความคิดเห็นของผู้เรียน ที่มีต่อการเรียนรู้โดยโครงงานด้วยเนื้อหาการท่องเที่ยวท้องถิ่น กลุ่มตัวอย่าง คือ ผู้เรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 25 คน ในโรงเรียนระดับ มัธยมศึกษา อำเภอปากช่อง จังหวัดนครราชสีมา ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 โดยใช้การสุ่มผู้เรียนแบบกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แผนการสอน แบบทดสอบความสามารถด้านการเขียนภาษาอังกฤษ และ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในงานวิจัยนี้ประกอบด้วยค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐานละการทดสอบแบบ t-test ผลการวิจัยพบว่า คะแนนความสามารถด้านการเขียนของกลุ่มตัวอย่างหลังการสอนโดยใช้โครงงานด้วยเนื้อหา การท่องเที่ยวท้องถิ่นสูงกว่าผลก่อนการสอนอย่างมีนัยยะสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และผู้เรียนมีความคิดเห็นเชิงบวกต่อการเรียนการเขียนภาษาอังกฤษ โดยใช้โครงงานด้วยเนื้อหาการท่องเที่ยวท้องถิ่น กล่าวโดยสรุปจาก ผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่าการสอนโดยโครงงานด้วยเนื้อหาการท่องเที่ยวท้องถิ่นสามารถพัฒนาความ สามารถในการเขียนของผู้เรียนได้อย่างมีประสิทธิภาพ

Downloads