การประเมินหลักสูตรการศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาการสอนภาษาอังกฤษในฐานะเป็นภาษาโลก

Authors

  • รัตนศิริ เข็มราช
  • ประพาศน์ พฤทธิประภา
  • ดารณี ภุมวรรณ
  • จันทร์พนิต สุระศิลป์

Keywords:

การประเมินหลักสูตร, การศึกษามหาบัณฑิต, การสอนภาษาอังกฤษ

Abstract

        การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินหลักสูตรการศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาการสอนภาษาอังกฤษในฐานะเป็นภาษาโลก (หลักสูตรนานาชาติ) หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2554 คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา ตามกรอบมาตรฐานคุณวุฒิ เกณฑ์มาตรฐานหลักสูตรระดับบัณฑิตศึกษา และแนวคิด CIPP Model การวิจัยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปริมาณและคุณภาพ ผู้ให้ข้อมูล ประกอบด้วย 1) นิสิตปัจจุบัน 2) มหาบัณฑิต 3) อาจารย์ประจำหลักสูตร/ ผู้สอน และ 4) ผู้ใช้มหาบัณฑิต เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และแบบตรวจสอบรายการการวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าสถิติ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และการวิเคราะห์เนื้อหา        ผลการวิจัยพบว่า ระดับบัณฑิตศึกษา ส่วนผลการประเมินตามแนวคิด CIPP Model ได้แก่ 1) ด้านบริบทของหลักสูตร นิสิตมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก (เฉลี่ย 4.37) สอดคล้องกับอาจารย์ผู้สอน คือวัตถุประสงค์ แผนการจัดการศึกษา เนื้อหารายวิชามีความเหมาะสม สอดคล้อง หลักสูตรมีความทันสมัย แต่ยังต้องปรับเปลี่ยนตามสถานการณ์ใหม่ๆ ที่เกิดขึ้น 2) ด้านปัจจัยนำเข้า นิสิตมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก (เฉลี่ย 4.20) เช่นเดียวกันกับอาจารย์ผู้สอน คือ สภาพแวดล้อมการเรียนรู้ สิ่งสนับสนุนต่างๆ มีความเพียงพอ เหมาะสม การปรับพื้นฐานทักษะการเรียนรู้เป็นสิ่งจำเป็น และอาจารย์ผู้สอนมีคุณภาพ แต่ควรเพิ่มทรัพยากรสารสนเทศที่ส่งเสริมการเรียนรู้ให้มากขึ้น 3) ด้านกระบวนการอาจารย์ประจำหลักสูตรมีความพึงพอใจต่อกระบวนการบริหารหลักสูตรและการจัดการเรียนการสอน และนิสิตมีความพึงพอใจต่อกระบวนการจัดการเรียนการสอนและการวัดและประเมินผลอยู่ในระดับมาก (เฉลี่ย 4.41 และ 4.35 ตามลำดับ) โดยนิสิตต้องการเรียนเสริมด้านทักษะภาษาอังกฤษ ส่วนผู้สอนได้สนับสนุนให้ผู้เรียนมีส่วนร่วม สร้างพื้นฐานและผ่านเกณฑ์มาตรฐานเป็นที่ยอมรับและการสอนเสริมตามศักยภาพของผู้เรียน 4) ด้านผลผลิต นิสิตมีความพึงพอใจต่อคุณลักษณะที่ได้พัฒนา และผู้ใช้มหาบัณฑิตมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก (เฉลี่ย 4.40 และ 4.33 ตามลำดับ) โดยนิสิตมีความคิดเห็นว่า รายวิชาที่เรียนตามหลักสูตรเหมาะสมตรงตามวัตถุประสงค์ ประสบการณ์จากการเรียน การวิจัยและทักษะภาษาอังกฤษนำมาใช้ในการปฏิบัติงานได้        This study aimed to evaluate the Master of Education Program in Teaching English as a Global Language (International Program), Revised Curriculum 2011, Department of International Graduate Studies in Human Resource Development, Faculty of Education, Burapha University based on Thailand Qualification Framework for Higher Education, the Internal Quality Assurance and CIPP model. Qualitative and quantitative approaches were used in this study. The informants included subjects of 1) current students, 2) graduated students, 3) lecturers, and 4) the supervisors of graduated students employed at their workplace. The research instruments were questionnaires, interview questions, and checklists. The data were analyzed by using percentage, mean, and content analysis.        The findings: The program was found having met the Thailand Qualification Framework for Higher Education and the Internal Quality Assurance. The evaluation of the program based on CIPP model: 1) Context: students were satisfied with the context of the program at a higher level (average = 4.37), which was agreed to the lecturers’ opinions, the context of the program was found appropriate, adequate, and updated. However, it still needs improvement to be timely with new changing situations. 2) Inputs: students were satisfied with the inputs of program at a higher level (average = 4.20), which was agreed to the lecturers’ opinions in the learning atmosphere and resources were appropriate and adequate; students and selection process were employed among students with different in basic levels of knowledge and skills; and lecturers were of high quality and competency. Still, learning resources need to be added especially textbooks in relative fields of study. 3) Process: both lecturers’ and students’ satisfaction towards the program were found at ahigher level (average = 4.41) and (average = 4.35), respectively, which agreed to the opinions that students need extra classes for developing English language skills. Meanwhile, lecturers also taught by using cooperative learning, leading the students to the acceptable and fully developed competencies. 4) Outcome: both students and graduate users were found being satisfied with graduates’ desirable characteristics at a highest level (average = 4.40) and (average = 4.33), respectively. The students and the lecturers agreed to the opinions that courses provided in the program were appropriate and having met the objectives; learning and researching experiences were useful and applicable in working career; English language skills were developed appropriately and were also relevant for work performance.

Downloads