การสอนแบบโครงการสำหรับเด็กปฐมวัย : กรณีศึกษาโรงเรียนหนานไฮ เมืองไทเป ประเทศไต้หวัน

Authors

  • จุฬินฑิพา พคุณ

Keywords:

การสอนแบบโครงการ, เด็กปฐมวัย, ประเทศไต้หวัน

Abstract

          โรงเรียนหนานไฮ เมืองไทเป ประเทศไต้หวัน เป็นตัวอย่างของโรงเรียนที่ใช้การสอนแบบโครงการสำหรับเด็กปฐมวัยอายุ 3-5 ปีที่ประสบความสำเร็จ เนื่องจากให้เด็กเป็นศูนย์กลางของการเรียนรู้ เด็กได้แสวงหาความรู้จากสิ่งที่ตนเองสนใจ โดยใช้กระบวนการสืบสอบจนสามารถสร้างองค์ความรู้ได้ด้วยตนเอง โดยมีครูเป็นเพียงผู้อำนวยความสะดวกผ่านกระบวนการเรียนรู้แบบโครงการทั้งหมด 3 ระยะ ได้แก่ ระยะเริ่มต้นโครงการ ระยะพัฒนาโครงการและระยะสรุปโครงการ เด็กจะได้ทำกิจกรรมผ่านการอภิปราย การทำงานภาคสนาม การนำเสนอประสบการณ์เดิมการสืบค้นและการจัดแสดง ซึ่งสามารถนำแนวทางทั้ง 3 ระยะ รวมทั้งแนวทางการทำงานร่วมกับผู้ปกครอง การจัดสภาพแวดล้อมทั้งในและนอกห้องเรียน และการสนับสนุนครูในการทำวิจัยมาเป็นแนวทางในการประยุกต์ใช้ได้ในประเทศไทย            Nanhai Experimental Kindergarten, Taipei City, Taiwan, is a successful example of a school that uses a project-based teaching approach for early childhood pupils aged 3–5 years old. In this approach, the child is at the center of the learning process, and they seek knowledge according to their own interests using a process of exploration until they can build knowledge by themselves. The teachers act as facilitators through supporting a 3-stage project-based learning process involving a project initial stage, project development stage, and project summary stage. Children take part in various activities, including discussions, field work, giving a presentation based on past experiences, searching, and exhibitions. These can guide all 3 learning stages, including guidelines for working with parents, organizing the environment both inside and outside the classroom, and supporting the conducting of research. These can act as guidelines for the application of such a child-centered approach in Thailand.

Downloads