The DEVELOPMENT OF MATHEMATICAL CREATIVE THINKING SKILLS ON GEOMETRY TRANSFORMATION BY USING STEM EDUCATION

การพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ทางคณิตศาสตร์ในหัวข้อเรื่อง การแปลงทางเรขาคณิต โดยใช้แนวคิด สะเต็มศึกษา

Authors

  • Hathaichanok Sukronmuang
  • Mingkhuan Phaksunchai
  • Chalita Toopsuwan

Keywords:

การแปลงทางเรขาคณิต, ความคิดสร้างสรรค์ทางคณิตศาสตร์, สะเต็มศึกษา, STEM Education, Geometry Transformation, Mathematical creative thinking skills

Abstract

The purpose of this study was to study the development of mathematical creative thinking skills of students who have organizing learned by activities based on STEM Education. The research sample consisted of thirty Mathayom Suksa 2 students in Wat Tawan Ruang School and obtained by purposeful sampling. The research instruments used in this research were STEM Education leaning management plans in the topic of Geometry Transformation and a mathematical creative thinking test. The data were analyzed using mean, standard deviation, class normalized gain(g) and observation in the classroom by record from post-teaching.  The research finding; the post-learning mathematical creative thinking skills scores of students after learning under management based on STEM Education was significantly higher than their pre-learning counterpart scores. Class normalized gain equaled to 0.44, which was in the medium gain level. From observation students’ behavior found that the students expressed fluency thinking as clearly as possible which was consistent with quantitative data. In overall the students were able to express their mathematics creative thinking with four aspects.  งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ คือ เพื่อศึกษาการพัฒนาความคิดสร้างสรรค์ทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะเต็มศึกษา กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 30 คน ของโรงเรียนวัดตะวันเรือง ซึ่งได้มาจากการสุ่มแบบเฉพาะเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วยแผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะเต็มศึกษาในหัวข้อการแปลงทางเรขาคณิตและแบบวัดความคิดสร้างสรรค์ทางคณิตศาสตร์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า Class normalized gain และการบันทึกพฤติกรรมของนักเรียนหลังการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะเต็มศึกษา  ผลการวิจัยปรากฏว่า ความคิดสร้างสรรค์ทางคณิตศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 ที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะเต็มศึกษา หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน โดยนักเรียนมีคะแนนพัฒนาการความสามารถในการคิดสร้างสรรค์ทางคณิตศาสตร์ (Class normalized gain) เท่ากับ 0.44 ซึ่งอยู่ในระดับปานกลาง และระหว่างการสังเกตพฤติกรรมการจัดการเรียนรู้ตามแนวคิดสะเต็มศึกษา พบว่า นักเรียนสามารถแสดงความคิดสร้างสรรค์ทางคณิตศาสตร์ได้ครบทั้ง 4 องค์ประกอบ โดยแสดงด้านความคิดคล่องได้ชัดเจนที่สุด

References

Apisith Thongchai and et al. (2012). Special Lecture Handout in Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education. Preparing students for the 21st Century by Prof. Dr. Edward R. Reeve. 15 May 2012. at Sanan Sumit Hall The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology.

Aree Phanmanee. (2004). Trained to think a creatively. Khaofang Publisher, Bangkok.

Chantana SonKongdang. (2008). The results of teaching by using project-based learning on skills in the process of teaching science and academic achievement of science subjects of grade 4 students. Master of Education Thesis (Curriculum and Instruction). Nakhon Sawan Rajabhat University. Nakhon Sawan.

Hake, RR. (1998). Interactive-Engagement Versus Traditional Methods: A Six-Thousand- Student Survey of Mechanics Test Data for Introductory Physics Courses. American Journal of Physics. Vol.66. pp.64-67.

James B. Schreiber, Kimberly Asner-self. (2011). Educational Research, John Wiley & Sons. 111 River street. Hoboken.

Ontida Swang. (2017). The study on mathematical creative thinking in originality aspect suing problem-based. Master Degree Thesis. Ubon Ratchathani. Mathematics.

Passorn Tidma, Maliwan Nakkuntod and Sirinapa Kijkuakul. (2015). STEM Education in the topic of Human Systems to promote creative thinking of 8th Grade Students. Master Degree Thesis. Naresuan University. Education.

Patcharin Setteechaichane. (2019). A study of the achievement of analytical geometry in three-dimensional space. For high school students. King Mongkut's University of Technology Thonburi. pp. 75-77.

Pornthip Siripatrachai. (2013). “STEM Education and Development in 21 Century: Bangkok University”. Journal of Administration. Yrs. 33 ep.2 April-June 2013 .pp 49-56.

Prapapron urai. (2006). The Development of Mathematics Learning Activities with The Emphasis on Creative Thinking for Prathom Suksa II Students. Master of education in Elementary Education Graduate School Khonkean University.

The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST). (2012). Skill and Process of Mathematics. Bangkok.

Vicharn Panich. (2012). How to create learning for students in 21 st century. Sodsrisriwong Foundation. Bangkok.

Downloads

Published

2022-10-09