PERCEPTION TOWARDS THE CEFR-BASED ENGLISH PROFICIENCY TEST: A CASE OF THE STUDENT-TEACHER IN THE TEACHER FOR LOCAL DEVELOPMENT PROJECT AT ONE UNIVERSITY IN THAILAND

การรับรู้ของนิสิตนักศึกษาวิชาชีพครูต่อข้อสอบวัดสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษที่ใช้ CEFR เป็นฐาน: กรณีศึกษาของผู้เข้าร่วมโครงการผลิตครูเพื่อพัฒนาท้องถิ่น ในมหาวิทยาลัยแห่งหนึ่งในประเทศไทย

Authors

  • Nattharmma Namfah

Keywords:

Test takers’ perceptions, Student-teacher, CEFR-based English Proficiency Test, the Teacher for Local Development Project, การรับรู้ของผู้เข้าสอบ, นิสิตนักศึกษาวิชาชีพครู, ข้อสอบวัดสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษที่ใช้ CEFR เป็นฐาน, โครงการผลิตครูเพื่อพัฒนาท้องถิ่น

Abstract

Every year, thousands of Thai student teachers, regardless of their majors, take the high-stakes English proficiency test to fulfill the requirements of the Teacher for Local Development Project. They need to obtain the minimum scores on the CEFR-based English proficiency tests to be appointed as in-service teachers. Given that it affects future careers, the CEFR-based English proficiency test becomes one of the most high-stakes tests for student teachers in Thailand. The aim of the present study was to determine the perception that student teachers in the Teacher for Local Development Project had regarding CEFR-based English proficiency tests. Employing an exploratory design, the questionnaire was used to collect data from an intact group of seventeen non-English major student teachers from one public university in Thailand. According to the result, the requirement of the CEFR-based English proficiency test had both positive and negative feedback among the participants. Their perceived levels of awareness and familiarity with the CEFR-based English proficiency test were at high and moderate levels, respectively. They also encountered challenges due to inadequate information about the test they were about to take in their final year of teacher education. A glimpse of the contradiction between the intention of the policy and the washback of the test was also surfaced. In light of the finding, the final section of this study discusses helpful recommendations for promoting a positive perception among student teachers, as well as future research directions.  ในแต่ละปี นิสิตนักศึกษาวิชาชีพครูจำนวนมากจากทุกสาขาวิชาเอก จำเป็นต้องเข้าสอบวัดสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษ เพื่อให้ตนเองมีคุณสมบัติครบถ้วนตามข้อกำหนดการคัดเลือกเข้าร่วมโครงการผลิตครูเพื่อพัฒนาท้องถิ่น โดยนิสิตนักศึกษาวิชาชีพครูเหล่านี้จำเป็นต้องมีคะแนนสอบวัดสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษขั้นต่ำตามเกณฑ์ที่กำหนดเพื่อบรรจุเข้าทำงาน ปัจจัยอันเนื่องจากผลการสอบส่งผลอย่างมากต่ออาชีพการงานในอนาคตนี้ ทำให้ข้อสอบวัดสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษที่ใช้ CEFR (Common European Framework of Reference for Language) เป็นฐาน กลายเป็นแบบทดสอบที่มีผลกระทบต่อนิสิตนักศึกษาวิชาชีพครูอย่างมาก งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการรับรู้ของนิสิตนักศึกษาวิชาชีพครูผู้เข้าร่วมโครงการผลิตครูเพื่อพัฒนาท้องถิ่นที่มีต่อข้อกำหนดและข้อสอบวัดสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษที่ใช้ CEFR เป็นฐาน โดยสำรวจข้อมูลจากกลุ่มที่มีอยู่แล้วตามสภาพธรรมชาติของนิสิตนักศึกษาวิชาชีพครูจากมหาวิทยาลัยของรัฐแห่งหนึ่งในประเทศไทยที่เข้าร่วมโครงการผลิตครูเพื่อพัฒนาท้องถิ่นจำนวน 17 คน ผลการศึกษาพบว่าผลสะท้อนย้อนกลับที่เกิดจากอิทธิพลของการสอบนั้นเป็นไปในทั้งทางบวกและทางลบ โดยที่มีระดับการรับรู้และความคุ้นเคยกับการวัดสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษที่ใช้ CEFR เป็นฐานในระดับที่สูงและปานกลางตามลำดับ ระดับการรับรู้ที่เกิดขึ้นนั้นเป็นผลมาจากการไม่ได้รับรู้ข้อมูลที่เพียงพอเกี่ยวกับการทดสอบทั้งที่กำลังจะจบการศึกษาในไม่ช้า นอกจากนี้แล้วยังปรากฏร่องรอยของความไม่ตรงกันระหว่างเจตนารมณ์ของนโยบายการให้เข้ารับการทดสอบวัดสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษกับผลสะท้อนย้อนกลับที่เกิดจากอิทธิพลของการสอบ ซึ่งนำไปสู่ข้อแนะนำในการส่งเสริมการรับรู้เชิงบวกเกี่ยวกับการกำหนดเรื่องข้อสอบวัดสมิทธิภาพทางภาษาอังกฤษที่ใช้ CEFR เป็นฐาน ตลอดจนแนวทางการวิจัยที่สามารถต่อยอดขึ้นมาจากข้อค้นพบนี้ได้

References

Ahmed, Y., Taha, M.H., Alneel, S., & Gaffar, A.M. (2018). Students’ perception of the learning environment and its relation to their study year and performance in Sudan. International Journal of Medical Education, 9, 145-150.

Bachman, L. F., & Palmer, A. S. (2010). Language assessment in practice. Oxford University Press.

Bond, T.G., & Fox, C.M. (2007). Applying the Rasch Model: Fundamental Measurement in the Human Sciences. New Jersey: Lawrence Earlbaum Associates Incorporation.

Brunfaut, T., Harding, L., & Batty, A. O. (2018). Going online: The effect of mode of delivery on performances and perceptions on an English L2 writing test suite. Assessing Writing, 36, 3-18. https://doi.org/10.1016/j.asw.2018.02.003

Chapman, M. L. (2008). Assessment literacy and efficacy: Making valid educational decisions (Unpublished doctoral dissertation). The University of Massachusetts Amherst: The United States of America.

Council of Europe. (2001). The common European framework of reference for languages: learning, teaching, assessment. Cambridge University Press.

Council of Europe (2018). Common European framework of reference for languages: learning, teaching and assessment, companion volume with new descriptors. Strasbourg: Council of Europe, Language Policy Programme:

Entwistle, N. J. (1991). Approaches to learning and perceptions of the learning environment. Introduction to the special issue. Higher Education, 22, 201–204.

De Saint-Leger, D. (2009). Self-assessment of speaking skills and participation in foreign language class. Foreign Language Annals, 42, 158 – 178.

Foley, J. (2019). Issues on assessment using CEFR in the region. LEARN Journal 12(2), 28 - 48.

Komchadluek. (2017, July 7). กกอ. ไม่ปรับเกณฑ์ ครูคืนถิ่น ย้ำ TOEIC 400. Retrieved from https://www.komchadluek.net/news/edu-health/286444

Kotler, P. (2002). Marketing management millennium edition. New Jersey: Prentice-Hall.

Li, H., Zhong, Q., & Suen, H.K. (2012). Students’ perceptions of the impact of the college English test. Language Testing in Asia, 2, 77-94.

Maher, M. A. (2000). A structural model of attitudes towards school subjects, academic aspiration and achievement. Educational Psychology, 20, 75-85.

Nashwa, I., Kinchin, G., & Edwards, J.A. (2018). Pilot study, does it really matter? Learning lessons from conducting a pilot study for a qualitative Ph.D. thesis. International Journal of Social Science Research 6(1): 1–17.

Office of the Basic Education Commission. (2022). การคัดเลือกนักศึกษาทุนโครงการผลิตครูเพื่อพัฒนาท้องถิ่น ปี พ.ศ. 2565. Retrieved from https://personnel.obec.go.th/home/ archives/53133.

Office of the Higher Education Commission. (2017). การคัดเลือกเข้าร่วมโครงการผลิตครูเพื่อพัฒนาท้องถิ่น ปี พ.ศ. 2561 กรณีคัดเลือกนิสิตนักศึกษาครูชั้นปีที่ 5 ปีการศึกษา 2560. Retrieved from https://muakru6.thaijobjob.com/201711.

Oszakiewski, H., & Spelman, M. (2011). The reading/writing workshop: An approach to improving literacy achievement and independent literacy habits. Illinois Reading Council Journal, 39(2), 13-25.

Poonpon, K. (2021). Test takers’ perceptions of design and implementation of an online language testing system at a Thai university during the COVID-19 pandemic. PASAA, 62, 1-28.

Rovinelli, R. J., & Hambleton, R. K. (1977). On the use of content specialists in the assessment of criterion-referenced test item validity. Dutch Journal of Educational Research, 2, 49-60.

Shohamy, E. (2001). The power of tests: A critical perspective on the uses of language tests. Harlow: Pearson Education.

Shohamy, E., Donitsa-Schmidt, S., & Ferman, I. (1996). Test impact revisited: Washback effect over time. Language Testing, 13(3), 298-317.Spratt, M. (2005). Washback and the classroom: The implications for teaching and learning of studies of washback from exams. Language Teaching Research, 9(1), 5–29.

Stebbins, R. (2001). Exploratory research in the social sciences. Thousand Oaks, CA: SAGE.

Tsagari, D. (2009). The complexity of test washback. Frankfurt am Main: Peter Lang.

Uri, M. (2021). CEFR in Malaysia: The Appropriacy of English syllabus and assessment, stakeholders’ perspectives and challenges. Unpublished Ph.D. thesis, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia, Malaysia.

Vasileiou, K., Barnett, J., Thorpe, S., & Young, T. (2018). Characterising and justifying sample size sufficiency in interview-based studies: Systematic analysis of qualitative health research over a 15 year period. BMC Medical Research Methodology, 18, 148 – 162.

Wall, D. (2000). The impact of high-stakes testing on teaching and learning: Can this be predicted or controlled?. System (28), 499–509.

Wu, J., & Lee, M. (2017). The relationships between test performance and students’ perceptions of learning motivation, test value, and test anxiety in the context of the English benchmark requirement for graduation in Taiwan’s universities. Language Testing in Asia, 7(1), 1-21.

Yildirim, O. (2010). Washback effects of a high-stakes university entrance exam: Effects of the English section of the university entrance exam on future English language teachers in Turkey. The Asian EFL Journal Quarterly, 12(2), 92-116.

Zhou, Y., & Yoshitomi, A. (2019). Test-taker perception of and test performance on computer delivered speaking tests: The mediational role of test-taking motivation. Language Testing in Asia, 9(10), 1–19. https://doi.org/10.1186/s40468-019-0086-7

Downloads

Published

2023-01-27