การจัดการเรียนรู้สังคมศึกษาโดยใช้ผังกราฟฟิกเป็นเครื่องมือพัฒนาทักษะการคิด

Learning Management in Social Studies Using Graphic Organizers as a Thinkings Skill Promoting Tool

Authors

  • อิทธิเดช น้อยไม้

Keywords:

สังคมศึกษา , ผังกราฟฟิก , ทักษะการคิด, Social studies, Graphic organizers, Thinking skill

Abstract

ผังกราฟฟิก (Graphic Organizers) เป็นแผนภาพที่แสดงความคิดหรือความเข้าใจของผู้เรียนในเรื่องต่างๆ โดยการเชื่อมโยงให้สัมพันธ์กันอย่างเป็นระบบ การนำผังกราฟฟิกมาใช้จัดการเรียนรู้ในกลุ่มสาระการเรียนรู้ สังคมศึกษา ศาสนา และวัฒนธรรม นับเป็นเทคนิคการสอนที่มีความสําคัญในการพัฒนาทักษะการคิดของผู้เรียน ให้รู้จักคิดวิเคราะห์และเชื่อมโยงข้อมูลทางความคิดให้มองเห็นได้อย่างเป็นรูปธรรม บทความนี้จึงมุ่งนำเสนอ ความหมาย แนวคิดและความสําคัญของผังกราฟฟิก รูปแบบของผังกราฟฟิกพร้อมตัวอย่าง แนวทางการนำผัง กราฟฟิกมาใช้ในการจัดการเรียนรู้สังคมศึกษาให้มีประสิทธิภาพและเกิดประโยชน์สูงสุด  A graphic organizer are the idea or understanding of the student on various topics. They feature interrelationships of the ideas in way. The application of graphic organizers in learning social studies, religion, and Culture is important for the development of learners thinking skills in that students recognize and analyze the data to see related ideas leading a move concrete vision. This article presents the definition, concept and importance of graphic organizer. Examples of graphic organizers and guidelines of how to use the graphic organizers for effective teaching of social studies are also given in the article.

Downloads

Published

2024-03-08