การสร้างชุดการสอนวิชาวิธีสอนคณิตศาสตร์ สําหรับนักเรียนครูระบบ 11 + 2 สายประถม โรงเรียนสร้างครูดงคำช้าง ประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว

A Construction of Instructional Package On Mathematics Teaching Methodology for 11+2 System Students in Elementary Major Dong Kham Xang Teacher Training School

Authors

  • สุจิตรา ปัดสาพันธ์
  • เกรียงศักดิ์ บุญญา
  • มนตรี แย้มกสิกร

Keywords:

ชุดการสอนวิชาวิธีสอนคณิตศาสตร์, วิธีสอนคณิตศาสตร์, ระบบ 11 2 สายประถม, โรงเรียนสร้างครูดงคำช้าง, instructional package on Mathematics Teaching, Mathematics Teaching Method, Elementary Education in the 11 2 Systems, Dong Kham Xang Teacher Training School

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างชุดการสอน และศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาวิธีสอนคณิตศาสตร์ สําหรับนักเรียนครูระบบ 11 + 2 สายประถมปีที่ 1 ภาคเรียนที่ 1 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน E1/E2 โดยตั้งเป้าหมายไว้ที่ร้อยละ 80/80 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนครูระบบ 11 + 2 สายประถมปีที่1 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2009-2010 (พ.ศ. 2552) โรงเรียนสร้างครูดงคำช้าง สาธารณรัฐ ประชาธิปไตยประชาชนลาว ซึ่งมีจำนวน 1ห้อง จำนวน 35 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ชุดการสอนเกี่ยวกับวิธีสอนคณิตศาสตร์ จำนวน 4 ชุด แบบทดสอบระหว่างเรียน และแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ค่าร้อยละ คะแนนเฉลี่ยที่ได้จากการประเมินด้วยแบบทดสอบระหว่างเรียน และค่าร้อยละของคะแนนเฉลี่ยที่ได้จากการประเมินผลสัมฤทธิ์หลังเรียนในแต่ละชุด เพื่อหาประสิทธิภาพของชุดการสอนโดยคิดเป็นร้อยละเฉลี่ยรวมทั้งหมด ผลการวิจัยพบว่า ประสิทธิภาพชุดการสอนวิชาวิธีสอนคณิตศาสตร์ สําหรับนักเรียนครูระบบ 11 + 2 สายประถม ที่ผู้วิจัยสร้างขึ้น มีประสิทธิภาพทั้ง 4 ชุด และมีประสิทธิภาพเฉลี่ยรวมเท่ากับร้อยละ 84.07/87.35 ซึ่งผ่านตามเกณฑ์มาตรฐาน E1/E2 ที่กำหนดไว้  This research aimed to construct an instructional package on Mathematics Teaching Methodology for the 11+2 System first-year students majoring in Elementary Education to meet the 80/80 efficiency standard criterion. The sample, derived by means of purposive Sampling, was one class consisting of 35 students. The instruments were 4 sets of instructional package on Mathematics teaching methodology, while-learning tests and academic achievement tests. The data were analyzed by calculating the percentage of the average scores obtained from while-learning assessment tests and the percentage of average score obtained from each set of after-learning achievement test in order to find the efficiency of the instructional package by calculating the percentage of the total average scores. The findings revealed that the four sets of instructional package on mathematics Teaching Methodology for the first-year students majoring in Elementary Education in the 11+2 Systems, developed by the researcher, had the average efficiency at 84.07187.35, which was higher than the 80/80 standard criterion.

Downloads

Published

2024-03-08