การพัฒนาคุณลักษณะเยาวชนเพื่อนที่ปรึกษาสำหรับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้นในโรงเรียนประจำจังหวัดชลบุรี

The Development of Characteristic of Youth Peer Counselor for Lower Secondary School Students in A Boarding - School at Chonburi Province

Authors

  • วรากร ทรัพย์วิระปกรณ์

Keywords:

คุณลักษณะเยาวชนเพื่อนที่ปรึกษา , จิตตปัญญาศึกษา , โรงเรียนประจำ, Characteristic of Youth Peer Counseling, Contemplative Education, Boarding-School

Abstract

การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการพัฒนาคุณลักษณะเยาวชนเพื่อนที่ปรึกษาของนักเรียนระดับมัธยม ศึกษาตอนต้น ในโรงเรียนประจำในจังหวัดชลบุรี โดยใช้กระบวนการจิตตปัญญาศึกษา กลุ่มตัวอย่างเป็น นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นที่มีคะแนนความสัมพันธ์กับเพื่อนในระดับมาก และสมัครใจเข้าร่วมวิจัยจำนวนชั้น เรียนละ 10 คนรวม 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ชุดกิจกรรมแนวจิตตปัญญา และแบบวัดคุณลักษณะ เยาวชนเพื่อนที่ปรึกษา ดำเนินการอบรมนักเรียนชั้นละ 3 ครั้งๆ ละ 3 ชั่วโมง ทำการทดสอบผลการอบรมด้วย แบบวัดคุณลักษณะเยาวชนเพื่อนที่ปรึกษา โดยทำการทดสอบก่อนอบรม หลังอบรม และติดตามผลหลังอบรม เป็นเวลา 1 เดือน แล้วนำผลการทดสอบมาทำการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบวัดซ้ำ ผลการวิจัยพบว่า นักเรียน ที่เข้าอบรมมีคะแนนคุณลักษณะเยาวชนเพื่อนที่ปรึกษา ภายหลังอบรม และระยะติดตามผล สูงกว่าก่อนอบรม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05   The purpose of this research was study the effects of contemplative education practice on characteristic of youth peer counselor. The sample consisted of thirty lower levels secondary school students in A Boarding-School at Chonburi Province, who had the Best Friend Questionnaire (BFQ) were at a high level and volunteered to join this research: ten students for each class to three classes. The instruments were Contemplative education practice program and Desirable Characteristics Inventory for Youth Peer Counselors. The interventions were conducted: three hour for each session to three sessions per group. The data collection procedure was divided into three phases: the pre-test, the post-test, and the follow-up after post-test a month. The data were analyzed by repeated-measure analysis of variance. The results revealed that participants demonstrated significantly higher at .05 levels on characteristic of youth peer counselor score in both the post-test and the follow-up than in the pre-test.

Downloads

Published

2024-03-08