การสร้างชุดการสอนการเขียนเชิงสร้างสรรค์วิชาภาษาลาว สําหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนสาธิต วิทยาลัยครูปากเซ แขวงจำปาสัก สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว

Development of instructional package on creative writing for pratomsuksa 3 students of Pakse Teacher College's Demonstration School LAO PDR

Authors

  • พูขันธ์ ไชยะสิงห์
  • อุดม รัตนาอัมพรโสภณ
  • วิมลรัตน์ จตุรานนท์

Keywords:

ชุดการสอนการเขียนเชิงสร้างสรรค์, วิชาภาษาลาว, นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3, creative writing, Lao Language, grade 3

Abstract

การศึกษาวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างชุดการสอนการเขียนเชิงสร้างสรรค์วิชาภาษาลาว สําหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนสาธิตวิทยาลัยครูปากเซ แขวงจำปาสัก สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชน ลาว ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 ประชากร ที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 จำนวน 1 ห้อง มีทั้งหมด 48 คน โรงเรียนสาธิตวิทยาลัยครูปากเซ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2552-2553 (ค.ศ. 2009-2010) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ชุดการสอนการเขียน เชิงสร้างสรรค์วิชาภาษาลาว จำนวน 4 ชุด และแบบทดสอบวัดการเขียนเชิงสร้างสรรค์วิชาภาษาลาว สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า ชุดการสอนการเขียนเชิงสร้างสรรค์วิชาภาษาลาวที่สร้างขึ้นมีประสิทธิภาพ 82.18/82.71 เป็นไปตามเกณฑ์ที่กำหนดไว้  This research aimed to develop an instructional package on creative writing in Lao Language for Prathomsuksa III students at the Demonstration School of Pakse Teacher College, Champasak Province, Lao P.D.R. to meet the 80/ 80 efficiency standard criterion. The population of the study consisted of one class of 48 students studying in Prathomsuksa III at the Demonstration School of Pakse Teacher College in the second semester of the academic year 2009-2010. The instruments included 4 sets of instructional package on Creative Writing in Lao Language, and a creative writing test. The percentage, means, and standard deviation were employed for the data analysis. The finding revealed that the efficiency of the instructional package on creative writing in Lao Language, developed by the researcher was at 82.18/ 82.71, which was higher than the 80/ 80 criterion.

Downloads

Published

2024-03-12