การพัฒนาชุดการสอนวิชาภูมิศาสตร์ สําหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนสาธิตมัธยมศึกษาสมบูรณ์ คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยแห่งชาติลาว
Development of an instructional package on geography for matthayom suksa iii students at Mathayom Suksa Somboon Demonstration School of the Faculty of Education, National University of Lao
Keywords:
การพัฒนาชุดการสอนวิชาภูมิศาสตร์การพัฒนาชุดการสอน, มหาวิทยาลัยแห่งชาติลาว, Instructional Package on Geography, Development of an Instructional Package , National University of LaoAbstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาชุดการสอนวิชาภูมิศาสตร์ สําหรับนักเรียนมัธยมปีที่ 3 โรงเรียนสาธิตมัธยมศึกษาสมบูรณ์ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนสาธิตมัธยมศึกษาสมบูรณ์คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยแห่ง ชาติลาว ในภาคเรียนที่ 2 ปีศึกษา พ.ศ. 2553 (ปี 2009 ถึง 2010) จำนวน 1 ห้องเรียน จำนวน 40 คน โดย การเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ คือ ชุดการสอนวิชาภูมิศาสตร์ และแบบทดสอบก่อนเรียน กิจกรรมระหว่างเรียนและแบบทดสอบผลสัมฤทธิ์หลังการเรียนวิชาภูมิศาสตร์ จำนวน 6 ชุด สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการหาประสิทธิภาพของ ชุดการสอน 80/80 ผลการวิจัยพบว่า การพัฒนาชุดการสอนวิชาภูมิศาสตร์ สําหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาสมบูรณ์ปีที่ 3 โรงเรียนสาธิต มัธยมศึกษาสมบูรณ์ มีประสิทธิภาพ 89.942/91.500 สูงกว่าเกณฑ์มาตรฐาน 80/80 The purpose of the research was to develop an instructional package on geography for Matthayom Suksa III Students at Mathayom Suksa Somboon Demonstration School, the Faculty of Education, National University of Lao, to achieve the 80/ 80 efficiency standard criterion. The sample, derived by means of purposive sampling method, consisted of 40 Matthayom Suksa III Students studying in the second semester of the academic year 2011 (from 2009 - 2010) at Mathayom Suksa Somboon Demonstration School, Faculty of Education, National University of Lao. The instruments used were the instructional package on geography, a pretest, while-learning activities, and six sets of academic achievement posttest. The statistical devices used for data analysis were percentage, means, standard deviation and the 80/ 80 efficiency standard criterion. The findings revealed that the instructional package on geography of Lao had the efficiency at 89.94/ 91.50, which was higher than the 80/ 80 standard criterion.Downloads
Published
2024-03-12
Issue
Section
Articles