พัฒนาระบบการประเมินผู้บริหารมืออาชีพของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน

A Development of the Evaluation System for the Professional Administrators of Basic Education Schools

Authors

  • พาที เกศธนากร

Keywords:

ผู้บริหารมืออาชีพ, ระบบการประเมินผู้บริหารมืออาชีพ, Professional Administrators, Evaluation System for Professional Administrators

Abstract

การวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบการประเมินผู้บริหารมืออาชีพของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน วิธีดำเนินการวิจัยใช้กระบวนการวิจัยและพัฒนา แบ่งออกเป็น 4 ขั้นตอนคือ การสํารวจ และสังเคราะห์ระบบการ ประเมิน การสร้างและตรวจสอบระบบการประเมิน การทดลองใช้ระบบการประเมิน และการประเมินระบบการ ประเมินผู้บริหารมืออาชีพของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ผลการวิจัย พบว่า ระบบการประเมินผู้บริหารมืออาชีพ ของสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ประกอบด้วยองค์ประกอบหลัก 4 ด้านคือ ด้านปัจจัยนำเข้า (Inputs) ประกอบด้วย องค์ประกอบย่อยคือ เป้าหมายของการประเมิน วัตถุประสงค์การประเมิน มาตรฐานและตัวบ่งชี้ เกณฑ์การประเมิน เครื่องมือการประเมิน และแหล่งผู้ประเมิน ด้านกระบวนการ (Process) ประกอบด้วยองค์ประกอบย่อยคือ แต่ง ตั้งคณะกรรมการดำเนินการประเมิน ประชุมชี้แจง และวางแผนการประเมิน ดำเนินการประเมิน วิเคราะห์ผลการ ประเมิน ตัดสินผลการประเมิน สรุปและแจ้งผลการประเมิน ด้านผลผลิต (Output) ประกอบด้วยองค์ประกอบ ย่อยคือ สรุปผลการประเมินผู้บริหารมืออาชีพรายบุคคล และสรุปผลการประเมินผู้บริหารมืออาชีพในภาพรวม และด้านข้อมูลป้อนกลับ (Feedback) ประกอบด้วยองค์ประกอบย่อยคือ ข้อมูลป้อนกลับสําหรับผู้บริหารสถาน ศึกษารายบุคคล, และข้อมูลป้อนกลับสําหรับสํานักงานเขตพื้นที่การศึกษา เมื่อนำระบบการประเมินผู้บริหารมือ อาชีพของสถานศึกษาขั้นพื้นฐานไปใช้ในสถานการณ์จริง พบว่า ระบบการประเมินมีความตรงเชิงจำแนกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ซึ่งมีคุณภาพเป็นที่ยอมรับได้ตามเกณฑ์ด้านความเหมาะสม ความเป็นประโยชน์ ความเป็นไปได้ และความถูกต้องครอบคลุมอยู่ในระดับมาก  The purpose of this study was to develop the evaluation system for professional administrators in basic education schools. The research and development approach was employed in four stages, namely survey and synthesize the evaluation system, create and examine the evaluation system, try out and evaluate the evaluation system for professional administrators in basic education schools. The results showed that the evaluation system for professional administrators in basic education schools was comprised with four major constructions, namely input comprised with goal, objectives, standards and indicators, criteria, instruments and sources of evaluator. Process comprised with committee of evaluation, evaluation planning, evaluation practices, analysis of evaluation finding, conclusion of evaluation finding and evaluation reporting. Output comprised with conclusion of individual's professional administrator evaluation and conclusion of total's professional administrators evaluation. Feedback comprised with evaluation feedback for basic education committees and evaluation feedback for educational service area office. Results of the implementation of evaluation system found that the system had discriminant validity with statistical significant difference at.01. It was high quality in terms of propriety, utility, feasibility and accuracy.

Downloads

Published

2024-03-12