องค์ประกอบและตัวบ่งชี้การเป็นโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามยอดนิยม เขตพัฒนาพิเศษเฉพาะกิจ จังหวัดชายแดนภาคใต้

Factors and Indicators Affecting Popularity of Private Islamic Schools in the Special Development Zone of Southern Border Provinces

Authors

  • รัชตา ธรรมเจริญ

Keywords:

องค์ประกอบโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามยอดนิยม, ตัวบ่งชี้โรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามยอดนิยม, จังหวัดชายแดนภาคใต้, factors, indicators, private Islamic school, southern border provinces

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาองค์ประกอบและตัวบ่งชี้การเป็นโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามยอดนิยม เขตพัฒนาพิเศษเฉพาะกิจจังหวัดชายแดนภาคใต้ และเพื่อยืนยันความเที่ยงตรงตามสภาพจริง(Concurrent Validity) ของตัวบ่งชี้ดังกล่าวกับกลุ่มผู้รู้แจ้งชัด (Known Group) ผู้วิจัยได้ศึกษาเอกสารงานวิจัยที่เกี่ยวข้องตลอดจนการสัมภาษณ์เชิงลึก ผู้เชี่ยวชาญ เพื่อกำหนดเป็นองค์ประกอบและตัวบ่งชี้ จากนั้นใช้วิธีการวิเคราะห์องค์ประกอบ เชิงสำรวจ (Exploratory Factor Analysis) สกัดปัจจัยเพื่อพิจารณาจัดกลุ่มตัวแปรด้วยวิธีวิเคราะห์องค์ประกอบหลัก และหมุนแกนแบบออโธโกนอลด้วยวิธีแวริแมกซ์ เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประเมินค่า 5 ระดับ มีความเที่ยงตรงตามเนื้อหาโดยการตรวจสอบของผู้เชี่ยวชาญได้ค่า CVI เท่ากับ 98 และมีค่าความเชื่อมั่น เท่ากับ 98 กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้บริหารและครู จำนวนทั้งสิ้น 892 คน จากนั้นผู้วิจัยได้นำตัวบ่งชี้ที่ได้จากการดำเนินการข้างต้นมาสร้างแบบสอบถาม เพื่อรวบรวมข้อมูลจากผู้ปกครองนักเรียนจำนวน 30 คน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การทดสอบค่าที (t-test) ตามเกณฑ์การแปลความหมายค่าเฉลี่ยระดับมาก (u=3.50) ด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป เพื่อยืนยันความเที่ยงตรงตามสภาพจริง จากการศึกษาในขั้นต้น พบว่า การเป็นโรงเรียนเอกชนสอนศาสนาอิสลามยอดนิยมเขตพัฒนาพิเศษเฉพาะกิจ จังหวัดชายแดนภาคใต้ นั้นประกอบด้วย 7 องค์ประกอบหลัก 88 ตัวบ่งชี้ แต่เมื่อวิเคราะห์องค์ประกอบเชิงสำรวจ พบว่า สามารถจัดได้ใหม่เป็น 8 องค์ประกอบ 51 ตัวบ่งชี้ อธิบายความแปรปรวนได้ร้อยละ 69.15 เรียงตามค่าน้ำหนัก องค์ประกอบจากมากไปน้อยตามลำดับคือ จริยธรรมของนักเรียนตามหลักศาสนาอิสลาม (10 ตัวบ่งชี้) พฤติกรรม ของนักเรียนตามหลักการอิสลาม (9 ตัวบ่งชี้ ) ภาวะผู้นำของผู้บริหาร (7 ตัวบ่งชี้) คุณภาพของครูและบุคลากร (8 ตัวบ่งชี้) ยุทธศาสตร์การสอน (4 ตัวบ่งชี้) คุณภาพด้านวิชาการของนักเรียน (5 ตัวบ่งชี้) ปรัชญาและเป้าหมายของโรงเรียน (4 ตัวบ่งชี้) และแหล่งเรียนรู้ (4 ตัวบ่งชี้) ทั้งนี้ตัวบ่งชี้ทั้ง 51 ตัวบ่งชี้ มีความเที่ยงตรงตามสภาพจริง (Concurrent Validity)  The purposes of this study were to examine the affecting factors and indicators affecting the popularity of private Islamic Schools in the Special Development Zone of Southern Thailand Border Provinces. The study also attempted to examine the indicators and confirmation of concurrent validity of the indicators. The research was based on various documentary research and indepth interviews with educational experts and related stakeholders. The research methodology was based on factor analysis and orthogonal rotated by varimax method, examined the different kinds of variables that could operate in a situation and how the relationships among these can be established. A structured questionnaire was carefully constructed. The questionnaire was reviewed by an expert based on Content Validity Index. The level of confidence was .98, and the questionnaire level of confidence was also.98. Samples were drawn from school administrators and teachers from the most popular Islamic private schools from the special development zone of Southern border provinces. A total 892 respondents were collected. A selected indicator were used as a framework for interview with 30 student guardians. The comparative analysis of indicators were conducted. The results of the t-test done are shown in the study reported.  The research findings included the following. It was found that Popular Private Islamic Schools in the Special Development Zone of Southern Border Provinces have 7 factors and88 indicators. However, the study further revealed that after the analysis of survey components it found that there were 8 factors and 51 indicators. The analysis of variance (69.15) was set from the highest weight, the component were ethical perception based on Islamic religion (10 indicators), student behaviors based on Islamic religion (9 indicators), administrative leadership (7 indicators), quality of teachers and staff (8 indicators), teaching strategies (4 indicators), academic quality of students (5 indicators), philosophy and goals of schools, (4 indicators), and learning sources (4 indicators). The study indicated that the confirmation of concurrent validity does exist.

Downloads

Published

2024-03-12