การสร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง การใช้อินเทอร์เน็ต สำหรับอาจารย์โรงเรียนสร้างครูสาละวัน ประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว

A Construction of Computer Assisted-Instruction on Internet Ultilization for Teacher in Saravan Teacher Training School, Lao P.D.R

Authors

  • สุพรรณ เทพวงสา
  • อุดม รัตนอัมพรโสภณ

Keywords:

อินเทอร์เน็ต, การสร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน, Internet, A Construction of Computer Assisted Instruction

Abstract

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสร้างบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง การใช้อินเทอร์เน็ต สำหรับอาจารย์ โรงเรียนสร้างครูสาละวัน ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 โดยใช้โปรแกรม Macromedia Author ware 7.1 ในการออกแบบและพัฒนาโปรแกรม กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นอาจารย์ในโรงเรียน สร้างครูสาละวัน อำเภอสาละวัน จังหวัดสาละวัน ประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาวในภาคเรียนที่ 2 ปีการ ศึกษา 2553 จำนวน 30 คนซึ่งได้มาจากการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย (Simple Random Sampling) โดยการนำรายชื่ออาจารย์ จำนวน 58 คนมาจับฉลากเลือก 30 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง การใช้อินเทอร์เน็ตและแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าร้อยละ ผลจากการวิจัยพบว่า บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนเรื่อง การใช้อินเทอร์เน็ตประเภทเสนอเนื้อหาในลักษณะของมัลติมีเดียมี ประสิทธิภาพ 87.80 183.33 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์มาตรฐาน 80/80  This research aimed to construct a computer-assisted instruction package on using the Internet for teachers at Saravan Teacher Training School to achieve the 80/ 80 efficiency standard criterion. The program used to control the lessons and to link the multimedia for presenting the subject contents of the lessons was Macromedia Author ware 7.1. The construction comprised five phases: 1) Studying and analyzing the subject contents and the general purposes on the Internet Basics from textbooks and documents; 2) Studying theories on how to design a computer-assisted instruction package and designing the lessons; 3) Creating the storyboards; 4) Writing programmed lessons; and 5) Finding the efficiency of the computer-assisted instruction package. The instruments used for collecting the data were the computer-assisted instruction package on the Internet Usage and a 53-item, 4-alternative multiple choice achievement test. The sample used in the experiment consisted of 30 learners at Saravan. Teacher Training School, Saravan District, Saravan Province, in Lao P.D.R. The experiment lasted for two weeks. Mean, standard deviation and percentage were statistical devices for the data analysis through Microsoft Office Excel.  The finding revealed that the computer-assisted instruction package on the Internet Usage presenting the subject contents in the form of multimedia had efficiency at 87.80/ 83.33, which was higher than the 80/ 80 standard criterion.

Downloads

Published

2024-03-12