ผลการใช้กระบวนการเรียนรู้ต่อพฤติกรรมการใช้กระบวนการเรียนรู้ ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์และจิตวิทยาศาสตร์ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3
Effects of the use of learning process on the students' behavior in using learning process, scientific process skills and scientific attitude in mathayomsuksa 3 students
Keywords:
การเรียนรู้ , ทักษะการเรียน , วิทยาศาสตร์ - การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)Abstract
ปัจจัยสำคัญของการจัดการศึกษา โดยเน้นผู้เรียนสำคัญที่สุดประกอบด้วยกระบวนการเรียนรู้และผลการเรียนรู้ของผู้เรียน ในการศึกษาครั้งนี้ต้องการศึกษาผลของการใช้กระบวนการเรียนรู้จากกิจกรรมพัฒนา การเรียนรู้ที่ครอบคลุมทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ 13 ทักษะ ต่อพฤติกรรมการใช้กระบวนการเรียนรู้ ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์และจิตวิทยาศาสตร์ กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษา ปีที่ 3 ปีการศึกษา 2547 โรงเรียนสาธิต “พิบูลบำเพ็ญ” มหาวิทยาลัยบูรพา ที่สมัครเข้าค่ายวิทยาศาสตร์ จำนวน 74 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสังเกตพฤติกรรมการใช้กระบวนการเรียนรู้ แบบวัดทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ และแบบวัดจิตวิทยาศาสตร์ ผลของการศึกษาพบว่า ร้อยละ 62.5 และร้อยละ 37.5 มีคะแนนพฤติกรรม การใช้กระบวนการเรียนรู้อยู่ในระดับพอใช้ และดี ตามลำดับ นักเรียนมีคะแนนทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์เมื่อสิ้นสุดการเข้าร่วม กิจกรรมในค่ายวิทยาศาสตร์สูงกว่าก่อนเข้าร่วมกิจกรรมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (r=6.85, p<.05) นอกจากนี้พบว่า นักเรียนมีคะแนนจิตวิทยาศาสตร์ ภายหลังเข้าร่วมกิจกรรมอยู่ในระดับดีและดีมากรวมกัน คิดเป็นร้อยละ 66.21 จากผลการศึกษาได้ให้ข้อเสนอแนะในการพัฒนาการเรียนรู้ทางวิทยาศาสตร์ด้วยการจัดให้นักเรียน ได้มีโอกาสทำงานกลุ่มและควรมีการจัดค่ายวิทยาศาสตร์อย่างต่อเนื่อง Essential factors influencing child-centered education include learning process and learning outcomes. The purpose of this study was to examine the effects of the use of learning process through activities of scientific learning development covering 13 scientific process skills on the students' behavior in using learning process, scientific process skills, and scientific attitude. The study sample consisted of 74 mathayomsuksa 3 students during the academic year of 2004 from Piboonbumpen Demonstration School, Burapha University and (learning outcome) voluntarily participated in the school's scientific camp. An observational checklist was used for as-sessing the use of learning process while two self- administered questionnaires for scientific process skills and scientific attitude. The results revealed that 62.5% and 37.5% of the students had the use of learning process scores in the "fair' and 'good' levels respectively. After completing the camp activities, the scores of scientific process skills were significantly higher than that before joining the camp activities. Additionally, 66.21% of the students showed the scientific attitude scores after completing the camp activities in the combining of 'good' and 'very good' levels. To develop the scientific learning, the use of group activities and the consistent arrangement of scientific camp are suggested.Downloads
Published
2024-03-26
Issue
Section
Articles