การพัฒนาระบบการประกันคุณภาพภายในของโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน

The Development of Internal Quality Assurance System for Private Vocational Schools

Authors

  • วิเชียร พันธ์เครือบุตร

Keywords:

ประกันคุณภาพภายใน , อาชีวศึกษาเอกชน

Abstract

การศึกษาวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ พัฒนาระบบการประกันคุณภาพภายในของโรงเรียน อาชีวศึกษาเอกชน โดยได้ดำเนินการวิจัยเป็น 3 ขั้นตอน ซึ่งได้แก่ 1) ขั้นการศึกษาวิเคราะห์ระบบ ประกันคุณภาพภายในของโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน ซึ่งเป็นการวิเคราะห์จากเอกสารและศึกษา จากการสัมภาษณ์และสังเกตในโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน จำนวน 6 แห่ง 2) ขั้นร่างระบบต้นแบบ ด้วยวิธีการเดลฟาย จากผู้เชี่ยวชาญด้านประกัน คุณภาพจำนวน 18 คน 3) ขั้นศึกษาความเป็นไปได้ และตรวจสอบระบบการประกันคุณภาพภายในต้นแบบของโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน ด้วยวิธีการสนทนากลุ่ม จากผู้ปฏิบัติการจำนวน 8 คนของสมาคมโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชนแห่งประเทศไทย  ผลการศึกษาพบว่าระบบการประกันคุณภาพภายในของโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน ประกอบด้วย 3 ระบบย่อยคือ ระบบการบริหารคุณภาพ ระบบการจัดการคุณภาพ และระบบปฏิบัติการคุณภาพ โดยระบบการบริหารและระบบการจัดการ เป็นระบบสนับสนุนระบบปฏิบัติการ ซึ่งเป็นระบบที่เป็นภารกิจหลักของการจัดการเรียนการสอนให้บรรลุผลตามแนวทางการปฏิรูปการศึกษา ระบบปฏิบัติการคุณภาพ ประกอบด้วย 3 องค์ประกอบคือองค์ประกอบด้าน บริบทและปัจจัยนำเข้า องค์ประกอบด้านกระบวนการ และองค์ประกอบด้านผลผลิต ผลลัพธ์ 1) องค์ประกอบด้านบริบทและปัจจัยนำเข้า มี 6 ประเด็น ได้แก่ ปรัชญาและการวางแผน โครงสร้างการบริหาร งบประมาณและการจัดบุคลากร หลักสูตร อาจารย์ และนักเรียน 2) องค์ประกอบด้านกระบวนการมี 5 ประเด็น ได้แก่ การจัดการเรียนการสอน การวัดและประเมินผล การพัฒนานักเรียน การพัฒนาการเรียนการสอน ความสัมพันธ์กับหน่วยงานภายนอก และ 3) องค์ประกอบด้านผลผลิต ผลลัพธ์ มี 2 ประเด็น ได้แก่ ผลผลิตของโรงเรียน และความมีชื่อเสียงของโรงเรียน  The study was designed to develop the internal quality assurance system for the private vocational schools. The methodology of the study comprised three following steps: 1) analyzing the documents concerning the internal quality assurance system in accordance with indepth interviewing and observing the internal quality assurance system of six selected private vocational schools; 2) designing the private vocational school internal quality assurance system by delphi technique from eighteen experts; and 3) examine the feasibility of the desirable model of internal quality assurance system for the private vocational schools by focus group technique from eight implementors of the Federation of Private Vocational Schools of Thailand.  The results revealed as follows: the internal quality assurance system for the private vocational schools should be composed of three sub-systems; quality administration, quality management, and quality operation. Quality administration and quality management should support quality operation that would be main activities for the learning approach succeeded the education reform. The operation system should be composed of three main aspects : context & input, process, and output & outcome: 1) the context & input aspect should have six activities; philosophy and planning, structure of administration, resource and supporting staff, curriculum, teachers, and students; 2) the process aspect should have five activities; teaching and learning approach, measurement and evaluation, student development, teacher development, vocational network; and 3) the output & outcome aspect should have two activities: school output and school reputation.

Downloads

Published

2024-03-26