ผลการใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติในการฝึกประสบการณ์วิชาชีพเพื่อเสริมสร้างเจตคติที่ดีต่อวิชาชีพครูของนิสิตศึกษาศาสตร์

The Effects of Action Research Processes on Professional Experiences to Foster Positive Attitudes towards the y Teaching Profession of Students in Teacher Education

Authors

  • วิชิต สุรัตน์เรืองชัย

Keywords:

ครูฝึกสอน, วิจัยเชิงปฏิบัติการทางการศึกษา

Abstract

การวิจัยเชิงทดลองครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและเปรียบเทียบเจตคติที่ดีต่อวิชาชีพครูของนิสิตศึกษาศาสตร์ ที่ได้รับการฝึกประสบการณ์วิชาชีพโดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติกับการฝึกประสบการณ์วิชาชีพโดยใช้วิธีตามปกติ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ได้แก่นิสิต คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา ชั้นปีที่ 3 ปีการศึกษา 2543 จำนวน 32 คน แบ่งออกเป็นสองกลุ่ม คือกลุ่มทดลองจำนวน 16 คน และกลุ่มควบคุมจำนวน 16 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แผนการฝึกประสบการณ์วิชาชีพโดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติ แผนการฝึกประสบการณ์วิชาชีพโดยใช้วิธีตามปกติ และแบบสอบถามเจตคติต่อวิชาชีพครู ผลการวิจัยพบว่า (1) หลังจากที่นิสิตได้รับการฝึกประสบการณ์วิชาชีพโดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติแล้ว มีเจตคติที่ดีต่อวิชาชีพครูสูงกว่าก่อนได้รับการฝึกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (2) หลังจากที่นิสิตได้รับการฝึกประสบการณ์วิชาชีพโดยวิธีตามปกติแล้ว มีเจตคติที่ดีต่อวิชาชีพครูสูงกว่าก่อนได้รับการฝึกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 (3) นิสิตที่ได้รับการฝึกประสบการณ์วิชาชีพ โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติกับนิสิตที่ได้รับการฝึกประสบการณ์วิชาชีพโดยใช้วิธีตามปกติ มีเจตคติที่ดีต่อวิชาชีพครูแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 สรุปว่าการใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติในการฝึกประสบการณ์วิชาชีพครูส่งผลต่อเจตคติที่ดีต่อวิชาชีพครูของนิสิตศึกษาศาสตร์  The purposes of this experimental research were to study and compare the positive attitudes towards the teaching profession of students in teacher education, who have had professional experiences in school, by using the action research processes and the conventional processes. The sample group of this study was thirty-two third year students of the Faculty of Education, Burapha University, in the academic year 2000; they were separated to two groups, one was an experimental group of sixteen subjects, and the other one was a control group of sixteen subjects. The instruments were professional experience plans through the action research processes, professional experiences plans through the conventional process, and a teaching profession attitudes questionnaire. The results of this research were as follows: (1) Positive attitudes towards the teaching profession of students in teacher education, after professional experiences through the action research processes were statistically significantly higher than before at .01 level. (2) Positive attitudes towards teaching profession of students in teacher education, after professional experiences through the conventional process, were statistically significantly higher than before at .01 level. (3) positive attitudes towards teaching profession of students in teacher education in the experimental group, and the control group, were statistically significantly different at .01 level. The conclusion of this research was that the action research processes, using professional experiences, had more effects towards promoting positive attitudes in teaching profession of students in teacher education.

Downloads

Published

2024-04-02