การสร้างแบบทดสอบวินิจฉัยวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง บทประยุกต์สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6
Keywords:
แบบทดสอบวินิจฉัย, คณิตศาสตร์, บทประยุกต์Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อสร้างแบบทดสอบวินิจฉัยวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง บทประยุกต์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 2) เพื่อตรวจสอบคุณภาพของแบบทดสอบวินิจฉัยวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง บทประยุกต์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 3) เพื่อศึกษาข้อบกพร่องของนักเรียนในการเรียน วิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง บทประยุกต์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 และ 4) เพื่อสร้างคู่มือการใช้ แบบทดสอบวินิจฉัยวิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง บทประยุกต์ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 กลุ่มตัวอย่าง ในการวิจัยครั้งนี้ จำนวน 815 คน ด้วยวิธีการสุ่มตัวอย่างแบบหลายขั้นตอน (Multi-stage random sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบทดสอบวินิจฉัยวิชาคณิตศาสตร์แบบเลือกตอบ 4 ตัวเลือก เพื่อวินิจฉัยความรู้ความเข้าใจและทักษะการคิดคำนวณของนักเรียน จำนวน 4 ฉบับ รวมทั้งสิ้น 45 ข้อ การตรวจสอบคุณภาพของแบบทดสอบใช้ความตรงตามเนื้อหา ความยาก อำนาจจำแนกใช้สูตรของ Brennan ความเที่ยงใช้สูตรของ Livingston ผลการวิจัยพบว่า แบบทดสอบวินิจฉัยที่สร้างขึ้นทั้ง 4 ฉบับมีคุณภาพ โดยที่แบบทดสอบด้านความรู้ความเข้าใจมีค่าความตรงตามเนื้อหามีค่า IOC เท่ากับ 1.00 ทุกข้อ ค่าความยาก มีค่าตั้งแต่ .45-.73 ค่าอำนาจจำแนกมีค่าตั้งแต่ .50-.72 และค่าความเที่ยงมีค่าตั้งแต่ .82-.87 สำหรับ แบบทดสอบด้านทักษะการคิดคำนวณมีค่าความตรงตามเนื้อหามีค่า IOC เท่ากับ 1.00 ทุกข้อ ค่าความยากมีค่าตั้งแต่ .46-.74 ค่าอำนาจจำแนกมีค่าตั้งแต่ .50-.74 และค่าความเที่ยงมีค่าตั้งแต่ .82-.88 ผลการวินิจฉัยข้อบกพร่อง พบว่า ด้านความรู้ความเข้าใจข้อบกพร่องที่พบมากที่สุด คือ นักเรียนสับสนสิ่งที่โจทย์ถามการสลับตำแหน่งของตัวเลขในการคำนวณ และการเทียบบัญญัติไตรยางศ์ไม่ถูกต้อง ส่วนด้านทักษะการคิดคำนวณข้อบกพร่องที่พบมากที่สุด คือ นักเรียนท่องสูตรคูณผิด เขียนตัวเลขผิด และลืมตัวทดในการคำนวณ The objectives of this research were (1) to construct a mathematics diagnostic test on application based for Grade 6 students, (2) to validate the test properties of the mathematics diagnostic test on application based for Grade 6 students, (3) to study the deficiencies and causes of the deficiencies on application based for Grade 6 students, and (4) to construct a mathematics diagnostic manual on application based for Grade 6 students. The samples selected by multi-stage random sampling method consisted of 815 Grade 6 students under the Office of Educational Service Area, Sakaeo Province. The research instrument was a four choice mathematics diagnostic test for diagnosing comprehension and calculation skills on application based for Grade 6 students. The test consisted of 4 sets with 45 items. The test properties were examined by using the content validity, the difficulty, the discrimination based on Brennan’s formula, the reliability based on the Livingston’s formula. The findings indicated that all four diagnostic tests met the desirable test properties. For the part of comprehension, the content validity was met since all items had IOC at 1.00. The difficulty indices were between .45 and .73. The discrimination indices were between .50 and .72. The reliability of the test was between .82 and .87. For the part of calculation skills, the content validity was also met since all items had IOC at 1.00. The difficulty indices were between .46 and .74. The discrimination indices were between .50 and .74. The reliability of the test was between .82 and .88. The findings based on the diagnosis revealed that the most common mistakes found were that students were confused with the questions, misinterpreted the situational questions, and miscalculate in the rule of three processes. For the common mistakes found in part of calculation skills on application based, the students were not able to memorize the multiplication table, and made careless mistakes in writing the numbers and the carry terms. This a mathematics diagnostic manual on application based for Grade 6 students can be used to diagnose students' defiencies.Downloads
Issue
Section
Articles