ทักษะการสื่อสารภาษาจีนของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาในประเทศไทย

Authors

  • BINGLING ZHONG

Keywords:

ทักษะการสื่อสาร, ภาษาจีน, กลยุทธ์, การพัฒนาทักษะ, การสื่อสาร, นักเรียนระดับมัธยมศึกษา

Abstract

          ทักษะการสื่อสารภาษาจีนเป็นทักษะที่สำคัญมากสำหรับผู้ที่เรียนภาษาจีน ซึ่งทักษะการสื่อสารภาษาจีนจะประกอบด้วยทักษะ 4 ด้านคือ ทักษะด้านการฟัง พูด อ่านและเขียน บทความนี้จะวิเคราะห์ความสามารถทางภาษาจีนและทักษะการสื่อสารภาษาจีนด้านการฟัง พูด อ่าน และเขียนของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาในประเทศไทยโดยทบทวนวรรณกรรมที่เกี่ยวข้องทั้งภาษาไทยและภาษาจีนรวมถึงข้อมูลที่ได้จากการประเมินของผู้เขียน ซึ่งพบว่า นักเรียนระดับมัธยมศึกษาในประเทศไทยมีทักษะการสื่อสารภาษาจีนค่อนข้างต่ำ นักเรียนส่วนใหญ่ขาดพื้นฐานทางภาษาจีน ทักษะการสื่อสารภาษาจีนด้านการฟัง พูด อ่านและเขียนของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาไม่ได้มีการพัฒนาควบคู่กันไปและครบถ้วนสมบูรณ์ ความสามารถด้านการพูดต่ำกว่าการฟัง อ่านและเขียน โรงเรียนควรมีระบบจำแนกระดับความสามารถภาษาจีนของนักเรียนและนำเทคโนโลยีต่าง ๆ มาใช้ ครูควรพยายามใช้ภาษาจีนในการเรียนการสอน สังเคราะห์วิธีการสอนต่าง ๆ ให้เหมาะกับผู้เรียนและเนื้อหาที่สอน การสอนควรครอบคลุมทักษะทั้ง 4 ด้าน โครงสร้างของภาษา ฟังก์ชั่น ของภาษาและวัฒนธรรม ซึ่งเป็นกลยุทธ์ที่สามารถพัฒนาทักษะการสื่อสารภาษาจีนของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาได้อย่างครบถ้วนสมบูรณ์          Chinese communication skills are very important skills for those learning Chinese. Chinese communication skills consist of 4 skills which are listening, speaking, reading and writing. This article will analyze Chinese language ability and Chinese communication skills in listening, speaking, reading and writing of secondary school students in Thailand by reviewing relevant literature in both Thai and Chinese, including information obtained from the author's assessment. Results show that secondary school students in Thailand have relatively low Chinese communication skills. Most students lack basic Chinese language.          Chinese communication skills in listening, speaking, reading and writing of secondary school students were not developed in parallel and complete. Speaking ability is lower than listening, reading and writing. Schools should have a system to classify Chinese students' ability levels. And apply various technologies. Teachers should try to use the Chinese language in teaching and learning. Synthesize various teaching methods to suit the learners and the content taught. Teaching should cover skills in all 4 areas and language structure, function, and culture. These are strategies that can completely develop the Chinese communication skills of secondary school students.

Downloads